Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Borttagning av emblem

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Borttagning av emblem

Inlägg av RobertD » 19 jul 2011 00:01

Efter att ha gett bilen tonade rutor ville jag fortsätta på den "cleana" looken. Därför tänkte jag ta bort emblemen på bakluckan. Efter att ha läst lite här på forumet letade jag fram lite fiskelina och skred till verket.

Jag parkerade med bakluckan mot solen och lät det bli varmt. Sedan var det inga som helst problem att "såga" bort tecknen ett i taget. Det blev dock en hel del limrester kvar. De värsta bitarna kunde jag få bort genom att gnugga med fingret. Sedan försiktigt med nageln. Därefter körde jag med avfettning (gick sådär), tjärborttagningsmedel (gick lite bättre, men inte 100%) och till slut fick jag gå på med lacknafta. Efter det var det bara små märken kvar som jag kunde handjaga bort med en polerrondell och lite Quick Finish 140. På så sätt fick jag även ett litet mått av lacksskydd efter min omilda behandling med lacknafta... :?

Jag var lite orolig över att det skulle finnas en kulörskillnad i lacken, men det finns det absolut inte. Däremot kan man fortfarande se lite rester av konturerna (sannolikt tunna limrester) om man tittar i rätt (fel) vinkel.

Glömde såklart före-bilder, men så här ser det ut nu:
Bild

Och så lite träd... ;)
Bild

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska ta bort "allroad" på vänstersidan. Hade det varit ett vanligt A6-emblem hade det rykt, men nu är jag lite kluven...

/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Re: Borttagning av emblem

Inlägg av limban » 19 jul 2011 00:19

Håller med dig.. väldigt svårt att få bort alla rester/avtryck.. låt gärna petrolium/kallavfettningen ligga länge.. länge och dra!! lägg på papper typ tidningspapper eller toapapper och duscha på mera avfettning var 10min i minst 30min.. sen ska du nog få bort alla rester men en en mjuk skrapa.. typ kina spackel påläggare i gummi.. .. mjuk men ändå vassa kanter ska nog göra jobbet lite lättare.. då får du bort alla limrester sen bara polera.. :jeps
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 19 jul 2011 00:36

Biltemas "Label Off" funkar kanon att ta bort lim rester från emblem med.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 19 jul 2011 02:03

Concept Chu-Sol borde kunna lösa ditt problem, tycker det är väldigt effektivt mot just klister och lim-rester.
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 19 jul 2011 08:19

Vad jag gör:

Jag värme med en varmepistol och sen ta jag en fiskelinja och gå mellan lacken och emblem. Då losna det bra!
För att ta bort resterna av lim: ValetPro Tar&Glue remover på en borste eller microfiber och det är borta snabbt. :jeps
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
RobertD
Medlem

Inlägg av RobertD » 20 jul 2011 20:13

Det var som sagt lite trixigt att få bort alla rester, men inte värre än att det tog totalt kanske 30 minuter att få bort emblemet. Inklusive tid att leta efter lite olika medel att testa... :D

Hade jag haft närmare till en Biltema hade jag kanske stuckit iväg och köpt lite "Label off", men nu löste det sig med saker som fanns hemma...

Här är en före-bild:
Bild

Och så här ser det ut efteråt:
Bild

/Robert
Senast redigerad av 4 RobertD, redigerad totalt 14 gång.
/Robert

Tasin
Ny Medlem

Inlägg av Tasin » 20 jul 2011 22:45

Tog bort modellbetäckningen på min nya BMW med en hårtork och tandtråd. Sedan gnuggade bort 3m tejpen försiktigt. Det funkade utmärkt. Finns inga som helst spår av att det suttit ngt där :)

Skriv svar