Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vad ska man välja? ytskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
eric.u
Medlem

Vad ska man välja? ytskydd

Inlägg av eric.u » 12 dec 2011 15:24

Hej, ny på forumet.

Jag är en glad entusiast hobbyrekondare sen ca 8 år.
Började min bana med Lahega produkter pga en väldigt trevlig och serviceminded säljare från dom. Dom senaste 6 åren har dock varit väldigt öppen för alla andra produkter på marknaden och testar lite olika när jag får tillfälle.

Alla formen av skydd på våra bilar utgör ofta hektiska diskussioner på forum, men efter att ha läst en hel del här så verkar det som att antingen håller moderatorn ordning bra eller så är folk helt enkelt lite mer openminded. I like..

Nåväl, jag har nyligen surfat runt en hel del nyfiket efter nåt häpnadsväckande bra ytskydd.
Man har sprungit på både det ena och det andra på nätet.

Trots olika innehåll lovar alla samma sak.

Glassplexin
Zonyl PTFE
Syntetiska polymerer
Nano silicater
Silikon
mfl.

Om man vill ha en produkt som man enkelt lägger på efter polering och som håller mot vanlig "svensson" behandling av bilen, nån estaka maskintvätt, handtvätt, avfettning etc och gärna ska hålla minst 12 mån (synbart förbättrad avrinning efter tvätt). Vad ska man då välja?

Jag har beställt autobrights super endurance på rekomendation här på forumet, som visst ska va kusin med r2000 om jag förstått det rätt. Tänkte testa på min egen kärra..

Jag har även försökt läsa på lite kring nåt som kallas http://www.nanolex.de/en Nanolex.
Någon som vet något om nanolex produkter? bra eller inte?

Till sist tänkte jag bara dela med mig några produkter som jag finner fungerar väldigt bra.

* Meguiars nya microfiber polerings system ihop med deras för detta avsedda medel. Riktigt nöjd med detta!
* Britemax shine quick detailer, lägger på efter tvätt på blöt bil torkar sen med våfflan och en sista sväng med microtrasan. håller lätt 2-3 tvättar.
* Sanesolv och HD grön känner ni säkert redan till :)
* Autoglyms HD vax, lätt å applicera, lite armbågsfett för avtorkningen, men otrolig glans och vattnet formligen flyger av bilen.
*Meguiars nummer 21 syntetich sealant, helt okey ytskydd, väldigt lättarbetat. Inte så lång hållbarhelt men en sommar lätt.
*Meguiars nya uppdaterade G220 V2 maskin med cruisecontroll, ökar automatiskt varvtalet för att bibehålla rotation när man lägger på lite tryck på trissan eller i jobbiga vinklar osv, det fungerar! riktigt bra maskin ihop med microfiberrondellerna.

Ovan är produkter jag använt och är nöjd med i alla avseenden.

Men frågan, vad ska man välja av alla ovanstående varianter på ytskydd? självklart ska man kunna köpa det utan F-sedel.

Önskar alla en bra måndag!
MVH Eric
Senast redigerad av 4 eric.u, redigerad totalt 14 gång.
MVH Eric

Abyss
Moderator
Moderator

Re: Vad ska man välja? ytskydd

Inlägg av Abyss » 12 dec 2011 17:42

Välkommen och trevligt första inlägg! :jeps

Har själv testat Megs #21, Fireglaze, CG 109 Jetseal och dom är bra en stund.. :D

Jag har fått för mig att testa Diamondbrite på bilen när jag får tid, den har fått en hel del possitiva kommentarer. Men jag köpte på Ebay.uk.com då man är lite känsliga här i Sverige.. Sedan så kommer jag att testa även Optimum Opti-Coat 2.0, det pågår en test med just det medlet här på forumet.

Detta är ju egentligen medel som tar bort lite av nöjet? med att vaxa bilen. Nu väljer jag att lägga lite starkare saker på min tjänste/privatbil och på nöjesbilen lite mera rena carnubavaxer. (för tillfället utan nöjesbil..)

Sedan så har du ju UPG+ (Ultima Paint Guard plus) väldigt lätt att lägga på och bra hållbarhet i vinterslasket. Du kan ju lägga på någon gång i månaden eller så så har du ett fint skydd.

Men du kommer säkert att få fler förslag då vi är "open minded" och alla har sina favo vaxer/sealers. :D
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 13 dec 2011 16:24

Hej Abyss.

Ja många verkar prata om diamond brite från ebay, men man blir ju orolig över om det verkligen är korrekta produkter eller nån smörja brandad.

Har läst en hel del om Nanolex nu på nätet och det verkar vara sjysta produkter och jag ska försöka få tag på och testa dessa när tillfälle ges.

Under tiden väntar jag på mina Autobright super endurance flaskor som ska åka på snarast :)

Vore kul att höra om någon har erfarenhet av nanolex produkterna här på forumet ??

Mvh Eric
MVH Eric

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 17:36

Jill skrev:
eric.u skrev:Hej Abyss.

Ja många verkar prata om diamond brite från ebay, men man blir ju orolig över om det verkligen är korrekta produkter eller nån smörja brandad.

Har läst en hel del om Nanolex nu på nätet och det verkar vara sjysta produkter och jag ska försöka få tag på och testa dessa när tillfälle ges.

Under tiden väntar jag på mina Autobright super endurance flaskor som ska åka på snarast :)

Vore kul att höra om någon har erfarenhet av nanolex produkterna här på forumet ??

Mvh Eric
Är inte äkta, är nåt innehåll från sonax.
Jill nu måste jag fråga var du fått dina uppgifter ifrån att DB från Ebay i UK inte är äkta?.. Vet du någon som har låtit analysera innehållet?... Vet flertalet från detta forum som kör med just DB från uk även jag och det håller hur bra som helst på bilen..

Skulle va kul att få höra input av dig i denna fråga!..

/Crille

Ps: Varför tror du DB i Sverige kontaktade Göran och bad han ta bort inlägget/Inläggen med länkar till säljarna om det var Oäkta!!...
Senast redigerad av 5 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 17:40

eric.u välkommen hit :)

Jag har provat Nanolex på en bil och det håller minst 1år på bilen trots hårda avfettningar m.m, Men nu har jag inte provat nya Nanolex som kommit så det har jag tyvärr inget att säga om...

Du kan ju alltid läsa mera om Nanolex och hur nöjda folk är med det på följande länk:
http://www.detailingworld.com/forum/for ... .php?f=176
Han som är boss på Nanolex heter Florian en himla trevlig person :jeps

Lycka till i valet av skydd..

Mvh:Crille
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 18:11

Jill nu måste jag fråga var du fått dina uppgifter ifrån att DB från Ebay i UK inte är äkta?.. Vet du någon som har låtit analysera innehållet?... Vet flertalet från detta forum som kör med just DB från uk även jag och det håller hur bra som helst på bilen..

Skulle va kul att få höra input av dig i denna fråga!..

/Crille

Ps: Varför tror du DB i Sverige kontaktade Göran och bad han ta bort inlägget med länkar till säljarna om det var Oäkta!!...[/quote]

Det är ju ett problem som uppkommer för fler tillverkare lite nu och då att kopior eller äkta vara kommer ut på marknaden.

PPS tex vet jag någon/några som importerade från USA, men det gick rätt fort att strypa och stänga ner dom företagen som sålt vidare...

Jag tar för givet att Diamondbrite har samma stenkoll på vad som säljs på professionell nivå exakt och kan se vem och hur det distribueras vidare, om det skulle vara så.

Det är Diamondbrite i Sverige som har gjort testerna och konstaterat att det är produkter från Sonax.[/quote]

Om så är fallet att DB i Sverige har låtit analysera grejjerna varför skickar dom då Göran surt mail/PM och ber honom redigera trådarna om just DB som säljs från UK??... Ledsen Jill men jag ställer mig 200% tveksam till dessa uppgifter.. Man kan få tag på det mesta med rätt kontakter gäller alla saker idag ;)

Du kan ju alltid fråga Göran om mail/PM han fick från DB om du inte tror mig..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 18:16

Oj glömde en sak! Skulle folk sälja DB som var annat innehåll så skulle säkert DB stämma alla som säljer falska produkter i DB:s namn, men jag kan ju ha fel...

Här är en länk med massa säljare i UK som säljer DB....
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... Categories

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 18:26

Jill skrev:
Crille skrev: Om så är fallet att DB i Sverige har låtit analysera grejjerna varför skickar dom då Göran surt mail/PM och ber honom redigera trådarna om just DB som säljs från UK??... Ledsen Jill men jag ställer mig 200% tveksam till dessa uppgifter.. Man kan få tag på det mesta med rätt kontakter gäller alla saker idag ;)

Du kan ju alltid fråga Göran om mail/PM han fick från DB om du inte tror mig..
Jag mins situationen själv, så jag tror dig :jeps

Crille skrev:Oj glömde en sak! Skulle folk sälja DB som var annat innehåll så skulle säkert DB stämma alla som säljer falska produkter i DB:s namn, men jag kan ju ha fel...

Här är en länk med massa säljare i UK som säljer DB....
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... Categories
Nu när jag ser detta så blir ju jag själv tveksam.
Säljs DB så öppet i UK?
Då kanske inte säljarna får några restriktioner om DB säljs till privatkund?!

Men snacka om prisskillnad ... 150 ink moms o så lite skatter o tull på det, mot 750:- ex moms per sats/bil här i Sverige :oops:

Precis Jill det säljs så öppet i UK, DB tillverkas där och om du kollar i auktionerna så ser du att det står "Genuine" dvs ÄKTA vara. Jag kan garantera dig att en viss forumsägare kommer få mail/pm om att han ska redigera mitt inlägg med länken för Svenska DB vill inte att privatfolk ska få tag på DB för en spottstyvel som du nu hittar på ebay...

Tips: Köp hem ett kit och testa, lovar att du blir nöjd...Är ju så lite pengar det handlar om för ett lackskydd..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 18:35

Jill skrev:
Crille skrev: Precis Jill det säljs så öppet i UK, DB tillverkas där och om du kollar i auktionerna så ser du att det står "Genuine" dvs ÄKTA vara. Jag kan garantera dig att en viss forumsägare kommer få mail/pm om att han ska redigera mitt inlägg med länken för Svenska DB vill inte att privatfolk ska få tag på DB för en spottstyvel som du nu hittar på ebay...

Tips: Köp hem ett kit och testa, lovar att du blir nöjd...Är ju så lite pengar det handlar om för ett lackskydd..
Absolut! Det ska jag :nicka

Det här är ett forum.
Här får man skriva och länka till vad man vill, så länge det inte bryter mot forumets regler eller sveriges lagar... och det här bryter inte mot något vad jag kan se! 8-)
Sant länken bryter inte mot någon Svenska lag, men tro mig dom kommer klaga som förut hehe..

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 13 dec 2011 19:00

eric passa på att köp DB från UK, billigt 2komp skydd.. Billigare kan du inte hitta.

Ps: UK tillhör EU så du du slipper tull + moms (Inräknat i priset om det är från firma/butik) när du köper därifrån.

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 13 dec 2011 22:59

Crille skrev:eric.u välkommen hit :)

Jag har provat Nanolex på en bil och det håller minst 1år på bilen trots hårda avfettningar m.m, Men nu har jag inte provat nya Nanolex som kommit så det har jag tyvärr inget att säga om...

Du kan ju alltid läsa mera om Nanolex och hur nöjda folk är med det på följande länk:

Tack :)

Jag har sett hans namn i några forum på nätet, alla verkar nöjda med företagets service å bemötande. Och dom verkar vara seriösa i sitt agerande. Det är inte något skumt namn som när man googlar det får 1 träff. (tex autobright super endurance) inte många träffar där eller recensioner eller liknande.. men men..

Fick kontakt med Nanolex norge och ska ta hem några produkter och testa vid tillfälle.
1 års bra hållbarhet är helt lagom för mig.. förväntar mig inget superskydd som påstås ska hålla 5 år.. men 1 år tror jag det finns produkter som IRL faktiskt kan behålla god avrinning och vara lätt att tvätta här i vårt avlånga land :)

Crille har du erfarenhet av andra nanobaserade ytskydd? kan du jämföra med nanolex? då tänker jag inte på diverse bensinmacks nano brandade produkter :) utan liknande Nanolex.

MVH Eric..
MVH Eric

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 13 dec 2011 23:18

Jill skrev:Nano är väl bara en funktion, inte ett innehåll ? :)
Eller är det ett väldigt litet innehåll för funktion?

saxar från wiki ""Nanoteknik betecknar teknik med en storlek lämpligt mätbar i nanometer. Det kan användas inom elektronik och materialteknik, men även inom kemiska och biologiska tillämpningar.

Nano- är ett prefix som betyder miljarddel och kommer från det grekiska ordet nanos som betyder dvärg. En nanometer, nm, är en miljondels millimeter, en tusendels mikrometer; att jämföra med en typisk atom som är drygt 0,1 nm i diameter.

Nanoteknik och nanovetenskap handlar om att studera och manipulera materien på atomär nivå, speciellt för att på detta sätt kunna designa speciella egenskaper och funktionalitet. Populärt kallas detta ibland för atomslöjd.""
MVH Eric

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 14 dec 2011 00:29

Jill skrev:
eric.u skrev:
Jill skrev:Nano är väl bara en funktion, inte ett innehåll ? :)
Eller är det ett väldigt litet innehåll för funktion?

saxar från wiki ""Nanoteknik betecknar teknik med en storlek lämpligt mätbar i nanometer. Det kan användas inom elektronik och materialteknik, men även inom kemiska och biologiska tillämpningar.

Nano- är ett prefix som betyder miljarddel och kommer från det grekiska ordet nanos som betyder dvärg. En nanometer, nm, är en miljondels millimeter, en tusendels mikrometer; att jämföra med en typisk atom som är drygt 0,1 nm i diameter.

Nanoteknik och nanovetenskap handlar om att studera och manipulera materien på atomär nivå, speciellt för att på detta sätt kunna designa speciella egenskaper och funktionalitet. Populärt kallas detta ibland för atomslöjd.""
Jag har inbillat mig att nano är en "styrning" av "materialet" på microskopisk nivå :oops: :D
Ja så kan man nog uttrycka det, man försöker ju kontrollera materialet ända ner på nano nivå..Och försöker på så sätt åstadkomma nåt man inte kunde förut :) tex bättre vidhäftning eller motsatsen. Tror nanotekniken kommer påverka branschen i allra högsta grad, det har ju bara börjat :)

Såg nåt reportage om lacker med nanopartiklar innehållande färg, som när man repa gick sönder och fyllde ut repan omgående med färg. Repan försvann lika fort som den kom till! a kanske inte exakt lika fort, men ni hajjar och har säkert mer info om detta än jag, jag såg bara en nyhet om de på nätet för ett tag sen..

MVH Eric
MVH Eric

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 14 dec 2011 00:31

eric.u skrev:
Crille skrev:eric.u välkommen hit :)

Tack :)

Jag har sett hans namn i några forum på nätet, alla verkar nöjda med företagets service å bemötande. Och dom verkar vara seriösa i sitt agerande. Det är inte något skumt namn som när man googlar det får 1 träff. (tex autobright super endurance) inte många träffar där eller recensioner eller liknande.. men men..

Fick kontakt med Nanolex norge och ska ta hem några produkter och testa vid tillfälle.
1 års bra hållbarhet är helt lagom för mig.. förväntar mig inget superskydd som påstås ska hålla 5 år.. men 1 år tror jag det finns produkter som IRL faktiskt kan behålla god avrinning och vara lätt att tvätta här i vårt avlånga land :)

Crille har du erfarenhet av andra nanobaserade ytskydd? kan du jämföra med nanolex? då tänker jag inte på diverse bensinmacks nano brandade produkter :) utan liknande Nanolex.

MVH Eric..
Har en hel del erfarenhet av Cquartz som även den är en nano produkt som du ej kan köpa på bensinstationen, den håller också i 1års tid sedan mattas den av, avrinningen blir sämre m.m.

Cquartz står ju emot hetta otroligt bra och detta är testat i labaratorium http://www.detailingworld.com/forum/sho ... p?t=200935, någon sådan test vet jag inte om Nanolex har gjort faktiskt. Men båda skydden håller iallafall vad dom lovar :)

Tyvärr så har ju vårat klimat hård belastning på alla lackskydd idag :( tänk om vi alltid hade sol och värme då hade dom hållt längre.

Kolla gärna in länken på alla tester som dom gjort på Cquartz kan ju va av intresse eftersom du är intresserad av just nanoprodukter...

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 14 dec 2011 10:03

Ja visst, absolut värt å kolla upp det också :)

Vilket är enklare att lägga? nanolex eller cquartz?
MVH Eric

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 14 dec 2011 11:09

eric.u skrev:Ja visst, absolut värt å kolla upp det också :)

Är samma sätt att lägga båda skydden :) Applicera sedan torka av inom tidsramen 10-15min beroende på värmen i garaget där du håller på.

Om du vill veta mera om just Cquartz så kan du fråga Sebba75 här på forumet, han har gjort en del bilar med det..

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 14 dec 2011 11:53

Crille skrev:

Är samma sätt att lägga båda skydden :) Applicera sedan torka av inom tidsramen 10-15min beroende på värmen i garaget där du håller på.

Om du vill veta mera om just Cquartz så kan du fråga Sebba75 här på forumet, han har gjort en del bilar med det..
Tack för tipset, nu har jag lite nanolex prylar på väg till mig från norge, så har lite å testa nu ska bli spännande.

Jag får dra ett mess här till Sebba lite senare å fråga om hans erfarenheter av cquartz och var man kan få tag på det.

MVH Eric
MVH Eric

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 14 dec 2011 12:59

eric.u skrev:
Crille skrev:

Tack för tipset, nu har jag lite nanolex prylar på väg till mig från norge, så har lite å testa nu ska bli spännande.

Jag får dra ett mess här till Sebba lite senare å fråga om hans erfarenheter av cquartz och var man kan få tag på det.

MVH Eric
Beställde du hem "Reaktivering" schampo också?.. Schampot lägger på en ny topp yta på befintligt Nanolex skydd..

Hoppas du kommer bli nöjd, och slipper moms + tull eftersom Norge inte tillhör EU..

eric.u
Medlem

Inlägg av eric.u » 14 dec 2011 14:32

Hehe, ska jag va ärlig så vet jag inte vad som kommer :)
Nanolex killen sa att han skulle skicka över lite blandat smått och gott :)

Ja hoppas man slipper moms+tull :)

MVH Eric
MVH Eric

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 14 dec 2011 19:34

Ni som har testat att köpa DiamondBrite från Ebay, vart har ni hittat "conservern"? Kan inte se att den säljs på ebay med möjlighet att få den fraktad till Sverige. Någon som kan tipsa mig om vart ni fick tag i den?

MVh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar