Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

VAX till svart solid

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: VAX till svart solid

Inlägg av Funk » 05 feb 2012 08:22

danne5 skrev:Löser det upp det underliggande vaxet då.. :?:
Ja det borde det göra, och även slita på ett tuffare lackskydd.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
WaxDog
Sponsor
Sponsor

Inlägg av WaxDog » 05 feb 2012 12:30

danne5 skrev:Jag menar alltså med händerna, nu har jag krånglat till det igen :oops: :oops: ,
Ahh nu är jag med. Nej då ska du inte använda Collinite då kan kan bli irrriterad på huden om man är känslig (Enligt säkerhetsdatabladet). Personligen har jag aldrig förstått grejen med att vaxa med bara händerna, jag tycker bara det går åt mer vax och blir ojämnt. Eller så har jag missat något om vad som är fördelen med denna metod :?
Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
WaxDog - För din bil och båt
Kvalitetsprodukter för privatpersoner.
http://www.waxdog.se

Mystery_O
Medlem

Inlägg av Mystery_O » 05 feb 2012 12:34

Vad kul att tråden fick ny fart :) jag har ju inte beställt än :) men jag har väl bestämt mig för dodo juice purple haze.. frågan är vad jag ska använda för att lägga på vaxet med, det måste vara något riktigt mjukt som verkligen inte repar..

PS: Skåne_jonte vad "kul" att någon mer får repor av paint guard aplikatorn :) nu slipper jag känna mig ensam
Senast redigerad av 4 Mystery_O, redigerad totalt 14 gång.

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 05 feb 2012 13:07

Någon form av mjuk applikatorsvamp funkar bra, jag har själv funderat på en fingermitt, den verkar ju rätt så praktisk, men hur den är att använda får någon annan uttala sig om

Purple haze är ett mycket bra val... du kommer att bli nöjd!! :jeps
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Inlägg av Skåne_Jonta » 05 feb 2012 14:25

Mystery_O skrev:
PS: Skåne_jonte vad "kul" att någon mer får repor av paint guard aplikatorn :) nu slipper jag känna mig ensam
Just på min Saab ska jag prova med den mjukaste MF-duk jag någonsin kan hitta och prova försöka lägga ut UPGP med denna och se. Detta kan dock först ske på vårkanten och jag kommer självklart återkomma med en rapport - förhoppningsvis en positiv sådan ;)

Är sjukt nöjd med den "krispiga" djupa glansen man får efter 3 lager, avrinningen är magisk OCH FRAMFÖRALLT är det så enkelt att lägga på. :jeps

Använder det på alla andra bilar efter tvätt så UPGP ligger En alltid varmt om hjärtat... :best
Senast redigerad av 4 Skåne_Jonta, redigerad totalt 14 gång.
Mvh,

Jonte

Gunther
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Gunther » 05 feb 2012 16:56

Skåne_Jonta skrev:
Frågor som poppar upp blir således om man nu skulle ersätta UPGP med tex Dodo Juice Purple Haze med tanke just på glans.

1. Finns där någon typ av slipande effekt/ polish i Dodo´s vaxer som gör att jag får försämrad motståndskraft hos 2-komp skyddet?

2. Får jag mer glans och djup med Dodo´s vax kontra UPGP´n?

3. Ökar glanstalet ju fler lager av Dodo's vax som appliceras efter varandra likt UPGP´n?

4. "Kritar" Dodo´s vax om man nu mot förmodan skulle råka på det på en olackad plastdetalj (perfekt med Ultiman :jeps )
1. Nej, där finns ingen slippande medel eller polish i Dodo vaxer ;)
2. Dodo vaxer ge en fint glans på bilen! :jeps
3. Det räcker med två lager, man behöver inte att lägga mer lager.
4. Det är alltid bäst att ta bort vaxrester direkt från plastdetaljer som är inte lackad. Jag har hittat lite förklaring av Dodo Juice själv på nättet:

Carnauba will, of course, and ANY CARNAUBA WAX WILL STAIN BLACK PLASTIC TRIM OVER TIME. It doesn't happen instantly due to evaporation times so some people think carnauba waxes can be used as trim products - we would not advise this. The staining will be mild and will be removable but carnauba residue is creamy yellow/white and will collect in textured pores/grooves. It is more noticeable over a couple of weeks as the solvents and oils evaporate to leave the solids behind.
A poster didn't get staining with our Rainforest Rub, which is great, but it will stain EVENTUALLY. Leave it for 2-3 weeks and some residue will normally be visible on textured plastics.

Själv har jag inte haft problemen men jag ta bort alltid direkt alla vaxrester av plastdelar.

Mystery_O skrev: frågan är vad jag ska använda för att lägga på vaxet med, det måste vara något riktigt mjukt som verkligen inte repar..
Fingermitten funkar jättebra! :nicka Det är väldigt lätt att jobba med, säkert när man vill vaxa små delar på bilen
Senast redigerad av 4 Gunther, redigerad totalt 14 gång.

Mystery_O
Medlem

Inlägg av Mystery_O » 12 apr 2012 15:23

Räcker en liten 30 ml dodo juice till en hel bil?
Senast redigerad av 4 Mystery_O, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 12 apr 2012 18:48

Mystery_O skrev:Räcker en liten 30 ml dodo juice till en hel bil?
Det skall den göra med råge. Borde kunna få på två lager utan problem.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 12 apr 2012 19:02

Har jobbat mkt med vaxet sista året och tycker det handlar mkt om teknik när man applicerar och inte mist torkar av överflödet.
Applicerar gör jag helst med mjuka pads på en classemaskin, men för hand kan ju vara lite terapi för den delen:)

Och när det kommer till dessa exklusiva vaxet handlar det ju lika mkt om upplevelsen, doften och känslan som hållbarheten..

Mvh/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 12 apr 2012 19:14

Wax skrev:Har jobbat mkt med vaxet sista året och tycker det handlar mkt om teknik när man applicerar och inte mist torkar av överflödet.
Några favoritvaxer?
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 12 apr 2012 19:39

Småburkarna räcker jättelänge. Jag har kört min cykel några gånger och en bil på min Supernatural-panel pot och det syns knappt.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
jesprut
Medlem

Sv: VAX till svart solid

Inlägg av jesprut » 12 apr 2012 19:48

Det sägs väl 3-4 bilar, beroende på storlek, på en panel pot.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Senast redigerad av 4 jesprut, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 12 apr 2012 20:41

Är färdig med 3 varianter jag tycker är fantastiska, men då är de ju framtagna efter vårt tycke och smak så det kanske inte är så konstigt:)
Annars bortsett från de 50? Varianter jag har på hyllan har jag testat en del symöl, swissvax, dodo mm för att skapa oss en bredare uppfattning, och som jag sade går det att med alla kvalitetsvaxer få fantastiska resultat, vissa kräver mer underarbete andra inte, vissa torkar snabbare än andra osv, handlar mkt om tycke och smak:)

Det är fantastiskt roligt med vaxet där man till skillnad från lackskydd koncentrerar sig på känslan, glansen mer än på orimliga garantier etc:)

Mvh/
Rednales skrev:
Wax skrev:Har jobbat mkt med vaxet sista året och tycker det handlar mkt om teknik när man applicerar och inte mist torkar av överflödet.
Några favoritvaxer?
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy Larsson
Medlem

Re: Re: VAX till svart solid

Inlägg av Jimmy Larsson » 12 apr 2012 22:23

Jag har lagt två lager utav Orange Crush på min Passat kombi och jag har nog kvar så det räcker till två lager till.
Så 30ml räcker gott och väl till några lager.
Senast redigerad av 4 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.

Repombudsmannen
Ny Medlem

Inlägg av Repombudsmannen » 16 maj 2012 22:41

Skåne_Jonta skrev:
Mystery_O skrev:
Just på min Saab ska jag prova med den mjukaste MF-duk jag någonsin kan hitta och prova försöka lägga ut UPGP med denna och se. Detta kan dock först ske på vårkanten och jag kommer självklart återkomma med en rapport - förhoppningsvis en positiv sådan ;)

Är sjukt nöjd med den "krispiga" djupa glansen man får efter 3 lager, avrinningen är magisk OCH FRAMFÖRALLT är det så enkelt att lägga på. :jeps

Använder det på alla andra bilar efter tvätt så UPGP ligger En alltid varmt om hjärtat... :best
Hej.

Eftersom jag också har en svart Saab och precis köpt UPGP är jag nyfiken på hur det gick för dig. Berätta.
Senast redigerad av 4 Repombudsmannen, redigerad totalt 14 gång.

nyberg
Entusiast
Entusiast

Inlägg av nyberg » 17 maj 2012 09:02

nypolerad och paste vax, man får nog inte bättre djup och blänka

Bild
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 17 maj 2012 10:51

Otroligt snyggt :best.
Det går aldrig att få till detta resultat med min silverfärgade bil, men å andra sidan slipper man se alla eventuella skavanker också :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 maj 2012 16:17

Kolla här hur du får en riktigt blank svart lack.....
http://cars.uk.msn.com/blog/inside-trac ... b0a7d14ac3
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 17 maj 2012 17:15

Blev ju hur blankt som helst :best
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Skåne_Jonta
Medlem

Inlägg av Skåne_Jonta » 18 maj 2012 13:37

Repombudsmannen skrev:
Hej.

Eftersom jag också har en svart Saab och precis köpt UPGP är jag nyfiken på hur det gick för dig. Berätta.
Jag tog den mjukaste och fluffigaste MF duken jag hade tillhands, vek den omlott så att den blev lagom i storlek. Sprutar på 2st duschar med UPGP pumpmunstycket sen sveper jag försiktigt med MF-duken över lacken (1 panel i taget) utan tryck.

Sen är det ju svårt med mjuka mörka lacker utan man får polera upp de titt som tätt för att just får bort dessa tvättrepor som man inte kan undvika.
Dock så fixar du det rätt lätt med en mussepigg maskin med bra medel/ trissor.

Lycka till :jeps
Mvh,

Jonte

Skriv svar