Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av fyra vaxer

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Test av fyra vaxer

Inlägg av Funk » 16 maj 2009 15:37

Jag tänkte kolla hållbarhet och pärlning på ett par olika vaxer. Förutsättningarna är följande en silver metallic Volvo S60 i ganska bra skick
Efter sedvanlig tvätt och clay så körde jag ett varv med Menzerna FF över hela bilen, förutom några få ställen där jag fick ta till Menzerna IP. Sedan kördes hela bilen två varv med FireGlaze förutom huven som kommer att vara testyta. Tänkte ha resten av bilen som referens att jämföra de andra mot.
På bilden ses testobjekten:

Bild

Medlen är:
1: Smartabs Platinum, ett av mina favoritvax. Lättjobbat och med bra glans.
2: Ultima Paint Guard. Vinnare direkt i grenen applicering. Bara att spraya lite i den medföljande microfibersvampen och stryka på, ingen polering efteråt.
3: Autoglym Super Resin Polish. verkar vara ett "vanligt" vaxpolish , polerades ytterst lite då jag är mest intresserad av vaxeffekten.
4: Smartwax. Även detta verkar vara en "vanlig" vaxpolish, kändes mera abrasiv an Autoglym. Inte heller detta polerades nämnvärt av samma anledning. Vinner på knock vad det gäller doft, mmm körsbär...påminner mycket om Warner Chemicals vax som säljs under ett flertal namn.

Alla vaxer lades på för hand med enbart lite gnuggning, och fick ligga ca 15 minuter innan avtorkning förutom Ultimate som ju skiljer sig radikalt på den punkten.

Ca 20 timmar senare duschades ytan för första gången. Som väntat var det ingen som helst skillnad, inte ens den obehandlade ytan som legat under tejpen skiljde sig nämnvärt...Vi får se hur det håller efter mitt tänkta forcerade test.

Bild

Jag kommer att köra alkalisk avfettning i stort sett varje dag följt av högtryck så får vi se hur länge det håller...

/Thomas
Senast redigerad av 5 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Göran

Re: Test av fyra vaxer

Inlägg av Göran » 16 maj 2009 15:41

Ska bli spännande att se reslutatet!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 maj 2009 15:50

Det ska bli kul att följa :D

/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 16 maj 2009 16:44

Smartvax är alltså en AIO?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 maj 2009 17:13

marcus skrev:Smartvax är alltså en AIO?
Det är det, men det är troligen inte lika polerande som t.ex Quickfinish 140. I alla fall känns det inte så.
Det påminner mer om Autoglyms Super Resin. Men jag har som sagt inte kört dem med maskin. Kanske gör en headsup mellan Quickfinish 140 och Smartwax med maskin i morgon...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 maj 2009 17:54

Kul med tester.... ;)

Känner väl till Smartabs och Autoglyms produkter som finns med....båda väldigt bra och beprövade .. ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 maj 2009 17:57

Ska bli kul att se resultatet!
Personligen tror jag på Ultiman. Smartwax spetsar väl vaxet med polymerer vilket kanske ger bra hållbarhet.
Platinum beskrivs ju i Sverige som ett utställningsvax. Är hållbarheten där efter också?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 16 maj 2009 18:16

Intressant!
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 maj 2009 18:35

Tantrum skrev:Ska bli kul att se resultatet!
Personligen tror jag på Ultiman. Smartwax spetsar väl vaxet med polymerer vilket kanske ger bra hållbarhet.
Platinum beskrivs ju i Sverige som ett utställningsvax. Är hållbarheten där efter också?
Hållbarheten på Platinum skulle jag fastställa vid under medel...men det beror på vad man jämför med...bättre än Sonax hårdvax..sämre än Trutest QF...

Lite info om just Platium

Platinum är framtagen för att ge en mycket hög blankhet, ge ett långvarigt skydd på lacken samt vara lättarbetad. Produkten kan användas på alla typer av lacker samt på ytor som är glansförseglade. Platinum kan påföras på hela fordonet innan avtorkning.

Bruksanvisning:
Produkten appliceras med trasa, oscillerande polermaskin eller med roterande polermaskin.

Övrig information:
Användningsområde: Bil, båt, husvagn, MC
Typ av lack: Alla
Skyddseffekt: Hög
Oxidborttagning: Medium
Repborttagning: Låg
Silikon: Nej
Slipmedel: Nej
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 maj 2009 20:19

Platinum är bättre än Sonaxen enligt mig på alla punkter... Det som är det fina med Platinum IMO är att det är extremt lättjobbat, torkar fort och är det lättaste att polera/torka av som jag testat utav "vanliga" vaxer. Men det är klart att hållbarheten är ganska begränsad.

Hade ett sådant vax funnits för 25 år sedan så hade jag sparat hundratals, ja kanske tusentals timmar jämfört med all Simoniz och Turtle man använt i ungdomen :roll:

/Thomas

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 maj 2009 20:24

Platinum är bättre än Sonaxen enligt mig på alla punkter... Det som är det fina med Platinum IMO är att det är extremt lättjobbat, torkar fort och är det lättaste att polera/torka av som jag testat utav "vanliga" vaxer. Det är det enda rena vaxet som jag över huvud taget använder.
Men det är klart att hållbarheten är relativt begränsad som hos alla vanliga vax.

Däremot funderar jag på att testa ett riktigt "snobbvax" för att fördjupa glansen efter en vanlig FireGlaze behandling. Jag har sett Dodo juice Purple Haze använt som topping på en svartmetallic BMW med FireGlaze, helt otroligt snyggt djup i den lacken..

Hade ett sådant vax funnits för 25 år sedan så hade jag sparat hundratals, ja kanske tusentals timmar jämfört med all Simoniz och Turtle man använt i ungdomen :roll:

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 maj 2009 22:27

Något som går snabbt...lätt att torka av...funkar även på plastdetaljerna på bilen....
Trutest Pro Xpress Wax 165 spray....detta brukar jag spraya över mina bilar var 4e tvätt....kan läggas som topp över alla lackskydd...för att ge det extra lyftet !!
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 maj 2009 10:47

Funk skrev:Platinum är bättre än Sonaxen enligt mig på alla punkter... Det som är det fina med Platinum IMO är att det är extremt lättjobbat, torkar fort och är det lättaste att polera/torka av som jag testat utav "vanliga" vaxer. Men det är klart att hållbarheten är ganska begränsad.

/Thomas
Ja man kommer fortfarande ihåg när en kompis och jag handgnuggade hans svarta Ford Mustang som var mer grå vid OKs gör det självhall med Simoniz burk polish....året bör ha varit 79 eller något sånt...Men blank blev den.... :lol:

Oj !! nu avslöjade man att jag är i den åldern att jag väl skulle kunna vara pappa åt flera här på forumet.... :ugeek:
MVH Nisse

Bild

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 17 maj 2009 19:51

Det är lustigt hur Platinum har blivit ett "utställningsvax" i Sverige, medans det är en "bilhandlarpolish" i England :mrgreen:

Kan dock hålla med om att det är lättarbetat men det är även många andra liknande produkter i samma segment. Detta för att det en ovan skall kunna "polera" en bil på ett snabbt och säkert sätt.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 17 maj 2009 20:02

marcus skrev:Det är lustigt hur Platinum har blivit ett "utställningsvax" i Sverige, medans det är en "bilhandlarpolish" i England :mrgreen:
Håller med! Har sett att folk rekommenderar den som grym oxidlösare också :)
Kul att se hur det varierar!
...like a boss.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 17 maj 2009 20:17

Jag ser ju likheter på ett "utställningsvax" och ett "bilhandlarvax"

Båda ska ju se bra ut men behöver inte vara så länge.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 17 maj 2009 20:42

Tror att allt hänger på ordet "showroom" som av översättaren tolkas som utställning och inte visningshall :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 17 maj 2009 21:09

deciso skrev:Jag ser ju likheter på ett "utställningsvax" och ett "bilhandlarvax"

Båda ska ju se bra ut men behöver inte vara så länge.
Ja det ligger en hel det i detta !!
Bilhandlaren vill ha spegelglans på 3 meters håll...inget man får syna med lupp...
Utställaren kör med sprayvaxer....
Efter en rejäl avfettning går skicket tillbaka till ursprungsläget... ;)

Äldre kvinnor som spacklat upp sig hårt...brukar kallas en skönhet som försvinner med tvål och vatten....men det går att snygga upp dom om man dricker några 6or Whisky .... :lol: :lol: :lol:
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 20 maj 2009 20:06

Dags för en delrapport...

Killarna i verkstan på jobbet tror nog jag är knäpp som tvättar två gånger om dagen... men efter 7 tvättar med mild alkalie och högtryck så märks ingen direkt skillnad mellan ytorna, avrinningen är densamma överallt. Det som är lite förvånande är att den helt obehandlade ytan som legat under tejpen är i stort sett lika bra..

Jag skall tvätta rikigt för hand med schampo i morgon så får vi se..

/Thomas

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 20 maj 2009 20:28

Hehe. Är inte det normalt att tvätta bilen 2 gånger per dag? :D

Det finns ju fler som rapporterat just det fenomenet att en välpolerad men oskyddad yta håller sig lika fin som de skyddade väldigt länge. Tänker nu på bustorps test.
Och detta förstärker ju tanken kring att allt handlar om underarbetet.
Undrar hur de oskyddade partierna håller sig i längden på din bil? Intressant.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar