Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

NioFemman får en storstädning.

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 22 jul 2012 15:55

Idag var första dagen på väldigt länge jag äntligen fick tid att ha en dag med bilen, jag bestämde mej för att storstäda den då jag inte gjort det på typ ett år.

Mycket gick fel idag som att mitt interiörschampo tog slut och att så gott som alla före bilder jag tog blev toksuddiga :evil: Men ialla fall :)

Grejjor som använts:

1st dammsugare
ett gäng mickrofiberdukar

Ultima Interiörshampo
Ultima Interior Guard
Ultima Tire & Trim (till bagagerumsmattan och lite dörrlister)
Citrus bling (till fönster och sedan som interiörschampo ersättning :) )

Jag började då med att plocka ur barnstolar, småprylar, leksaker, nintendospel, en miljon glass och chokladpapper och 10kg snorpapper :lol: :lol:
Bilen så verkligen taskig ut.

Före bilder(dom som bara vart halvsuddiga)

Frugans stol, jo hon är nästan värre än ungarna :lol:
Chokladspill, damm och smulor över allt, ja såg i princip hela bilen ut fast ännu värre i baksätet :)
Bild

Skitiga sparkmärken på samtliga dörrar
Bild

Startade med att dammsuga hela bilen, fyllde väl en påse typ.
Efter det gick jag lös med Ultimas Interiörshampo på allt, sprayade rikligt på tygdelarna av sätena och dom blev helt rena, all choklad och dyligt bara försvann :best resten av inredningen så sprayade jag schampot på applikatorsvampen och eftertorkade med MFduk. Nu hann jag ju inte längre än baksätet och frungans
stol innan flaskan tog slut så i brist på annat så gjorde jag rent resten med citrus bling som ju verkar funka till allt utom att borsta tänderna med :D
När jag torkat klart så putsade jag rutorna med citrus bling och körde instegslister och bagagerums mattan med Ultima Tire & Trim, vart riktigt snyggt.

Avslutade sedan med att behandla så gott som hela insidan av bilen med Ultima Interior Guard, det ser verkligen snyggt ut efter att det torkat in en timme :jeps litet minus dock för "läder" lukten som inte är en höjdare dom första dagarna då det luktar för starkt tycker jag.

Så lite efter bilder.

Hathylla utan skräp och damm, det gröna är baksidan på en skitful spegel groda så man kan ha koll på lillskruttan i bak :D
Bild

Tire & Trim behandlad matta snorhal, svart igen och ser ut som ny :)
Bild

En st spegelblank instrumentpanel
Bild

Snyggaste loggan :mrgreen: :best
Bild

Jahopp och nu pajjade forumbilder.se med :evil:

I alla fall så är jag nöjd över att kunna åka bil utan att få kräkkänsor nu :lol:

Jag ska väl även ta och införskaffa en grovdamsugare vid tillfälle så att man kan slabba ner ännu mera :)

Ett litet reportage som kunde varit bättre, återkommer med ett poler reportage senare när jag får tid :jeps

//David
Senast redigerad av 4 SAABninefive, redigerad totalt 14 gång.

KIA cee´d 1.6CRDi SW Komf-13

storckeen
Medlem

Re: NioFemman får en storstädning.

Inlägg av storckeen » 22 jul 2012 16:29

Blev kanon fint :jeps
Senast redigerad av 4 storckeen, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 22 jul 2012 16:41

Vi har ju fasiken samma klädsel och panelinlägg också. Inte bara samma yttre färg... Jag har dock en stor och ful navigator istället för stereon.
Gjorde interiören för ett par veckor sedan med tvätt av klädsel och hela klabbet. Det som fanns i dammsugaren efter klädseltvätten var några liter dyvatten, färgen mörknade något också så det satt nog en del äckel nere i djupet :) .
Snyggt jobbat, synd att det bara håller sig fint i någon vecka med grisarna man åker omkring med.
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 22 jul 2012 16:56

Rednales skrev: Snyggt jobbat, synd att det bara håller sig fint i någon vecka med grisarna man åker omkring med.
Ja hahah ibland tror man inte att dom är av denna värld :lol: :lol:

danne5
Entusiast
Entusiast

Inlägg av danne5 » 22 jul 2012 21:04

Blev riktigt snyggt, men nu får du skärpa dig... Gör som jag, tvätta in- och utsidan varje fredageftermiddag, då håller det sig fint i längden! :jeps
Senast redigerad av 4 danne5, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Rednales
Kemiexpert
Kemiexpert

Inlägg av Rednales » 22 jul 2012 21:08

danne5 skrev:Blev riktigt snyggt, men nu får du skärpa dig... Gör som jag, tvätta in- och utsidan varje fredageftermiddag, då håller det sig fint i längden! :jeps
Då är man ju på jobbet :roll:
Senast redigerad av 4 Rednales, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 22 jul 2012 22:24

danne5 skrev:Blev riktigt snyggt, men nu får du skärpa dig... Gör som jag, tvätta in- och utsidan varje fredageftermiddag, då håller det sig fint i längden! :jeps
Haha jag SKA skärpa mej!! :lol:

Men jag brukar ju ha söndagar som bilfixar dag, kan erkänna att jag varit lite slö den här vintern :mrgreen:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 jul 2012 08:53

Ni måste väl få lite pli på familjen.
I princip är det ät och dyckesförbud i vår bil, då slipper man åka omkring i en svinstia...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
SAABninefive
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av SAABninefive » 23 jul 2012 09:21

Manor skrev:Ni måste väl få lite pli på familjen.
I princip är det ät och dyckesförbud i vår bil, då slipper man åka omkring i en svinstia...
Jag hade det med förr men det visade sej att en chokladbit är den bästa ljuddämparen som finns....gäller på frugan med :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 23 jul 2012 10:20

SAABninefive skrev:
Manor skrev:Ni måste väl få lite pli på familjen.
Jag hade det med förr men det visade sej att en chokladbit är den bästa ljuddämparen som finns....gäller på frugan med :lol: :lol:
:D
mvh Manor

Skriv svar