Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Inlägg av garagehunden KL » 25 jun 2013 20:56

Som rubriken lyder.
Tror inte jag sett nåt om det på forumet men kan mycket väl ha missat. Eller om någon läst nån test? Eller gissa gärna nåt går också bra förstås.

Funderar på den sorten. Ska väl vara till viss del carnauba (som jag gillar) och med lång hållbarhet, sägs det i annonseringen.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Re: Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Inlägg av e_king » 25 jun 2013 22:17

Jag provar det. Fick ingen hållbarhet i första försöket. :cry: Det var bara verksamt i ungefär två månader. Men under den tiden var det toppen. :D Otrolig glans och lättvättat. Inget fastnade på bilen. Bl.a. dropp från lönnen vi har och fågelskit var bara att spola av utan att något lämnade kvar märken.
Första "förjobbet"
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... 210#p83087
Jag gjorde en ny lätt polering för ett par veckor sen och la på ett nytt fräscht lager så får vi se. Första gången la jag två lager, det kan ha inverkat. Efter ha tvättat bilen 2-3 ggr efter sista behandlingen så tycker jag att jag märker hyfsat stor skillnad på "glattheten" på ytan, till det sämre. Det känns inte som jag kunde ha gjort något annorlunda heller, för att få lacken renare. Spritade och bytte trasor många ggr. Jag hade bra temp, 15-20 grader båda gångerna och lät den stå inne i garage c:36 timmar båda gångerna. (rek. 24 timmar)
Tiden får visa.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 25 jun 2013 23:07

Den såg ut att bli väldigt fin V70n. Men hållbarheten kan vara ett frågetecken då. Det uppges 18 - 24 månader i annonserna vilket förstås är att räkna med inte är så där helt korrekt men det antyder det skulle vara hållbart.
Men 2 månader :? ... är stor skillnad. Vill till det blir kort vinter.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 09:53

Ja, jag blev ju inte så lite besviken på hållbarheten när det i övrigt var så bra. Men jag har mejlat återförsäljaren med lite frågor. Så jag får se vad som händer. Det kan ju ha blivit fel i produktionen oxå.
Annars så var det riktigt lättjobbat, både på och av. Enda nackdelen i övrigt som jag kan komma på är att bilen måste stå torrt i 24 timmar efter för att härda. Där är det kortare tid på deras övriga skydd.

/Fredrik

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 12:46

Nu har jag varit i kontakt med Streetpower rekond. Tydligen ska man inte använda IPA efter polering utan man ska som ett sista steg använda GLASSCOAT|INVICIBLE|9H PRIMER. Det ska fungera som en cleaner/aktivator till GLASSCOAT|COSMIC och ge ännu mer djup och glans. Sen torka bort eventuellt överflöd med mjuk MF-duk. Skam den som ger sig, så det blir till att köra tredje gången gillt. Denna gång med primer istället för IPA. Nu ska jag banne mig banne mig få åtminstånde 12 månader hållbarhet. :D För jag (vill) tror på det här lackskyddet. Det blir inte farligt dyrt heller för det går inte åt något. En 50ml flaska räcker till 4-5 appliceringar.

/Fredrik

Edit: Han skickar en flaska vardera av Primer och COSMIC kostnadsfritt. För det ska vara lång hållbarhet på det och han tyckte jag skulle få uppleva det. Mycket bra kundservice. :jeps

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 13:17

Det låter bra. Måste jag prova. Det får bli en beställning härifrån med.

popp
Entusiast
Entusiast

Inlägg av popp » 26 jun 2013 14:29

e_king skrev:Nu har jag varit i kontakt med Streetpower rekond. Tydligen ska man inte använda IPA efter polering utan man ska som ett sista steg använda GLASSCOAT|INVICIBLE|9H PRIMER. Det ska fungera som en cleaner/aktivator till GLASSCOAT|COSMIC och ge ännu mer djup och glans. Sen torka bort eventuellt överflöd med mjuk MF-duk. Skam den som ger sig, så det blir till att köra tredje gången gillt. Denna gång med primer istället för IPA. Nu ska jag banne mig banne mig få åtminstånde 12 månader hållbarhet. :D För jag (vill) tror på det här lackskyddet. Det blir inte farligt dyrt heller för det går inte åt något. En 50ml flaska räcker till 4-5 appliceringar.

/Fredrik

Edit: Han skickar en flaska vardera av Primer och COSMIC kostnadsfritt. För det ska vara lång hållbarhet på det och han tyckte jag skulle få uppleva det. Mycket bra kundservice. :jeps
Hej.
Jag har också lagt det på det på min bil och andra bilar och jag tycker också det var lite dålig hållbarhet på det :)
Men står det någonstans när man beställer det att man behöver en flaska Glasscaot Invicible 9H primer före lackskyddet ? och att man inte ska ha IPA före?
Mvh peter
Senast redigerad av 4 popp, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 26 jun 2013 14:49

Bruksanvisning:GLASSCOAT|COSMIC
Denna tyska patent lackskyddet som innehåller kiseldioxid (SiO) och titandioxid (TiO2), ökar uthålligheten och ger varaktigt skydd mot korrosion. Ingen lackskydd tätl på marknaden har en så hög tjocklek skikt som är resistent mot svåra miljömässiga påverkan. GLASSCOAT ™ | COSMIC ger en otrolig yta klarhet och färg transparens förbättras genom det minskade Carnauba. Det är krämig konsistens är lätt på och lätt av och har en livslängd på 18-24 månader. GLASSCOAT ™ | COSMIC är det ultimata skyddet
1. Se till att lacken är torr, ren
2. Skaka väl före användning
3. Applicera ett tunt, jämnt lager av produkten med cosmic påstrykningskudden
4. Låt härda i 30 minuter
5. torka av med torr mikrofiber handduk
6. 50 ml räcker till cirka:2-3 bilar
7.Hållbarhet: 18-24 Månader
8. Cosmic påstrykningskudden ingår
Senast redigerad av 5 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 26 jun 2013 14:51

Bruksanvisning:
GLASSCOAT ™ | INVINCIBLE | 9H PRIMER minskar på ett speciellt sätt dess grova korn till ultrafina partiklar. Bara du bestämmer slutresultatet.
Ett. Skaka väl före användning
2. Applicera med maskin eller för hand
3. För hand / använda produkten sparsamt och applicera i en cirkelrörelse med lätt tryck.
4. Med maskin / Beroende på färgdefekter rekommenderar vi en första passage med en medelhög skärande Pad följt av en andra passage med en avslutande pad och upp till 2000 - 2500 rpm.
5.Torka av med en ren mikrofiber
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Sv: Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 15:08

Nej, det står ingenstans. Jag läste instruktionerna på alla Polishangels hemsidor jag hittade :smile: och såg inte det någonstans. Vilket jag tycker är märkligt då det ska vara så, tydligen. Verkar vara lite 2k över det hela. Jag håller tummarna på att det ska gå bättre denna gång.
@Progge Som du ser står det inget om 24 timmar härdning heller men det ska det enligt PAs kundservice i Tyskland vara.

popp
Entusiast
Entusiast

Re: Sv: Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Inlägg av popp » 26 jun 2013 15:21

e_king skrev:Nej, det står ingenstans. Jag läste instruktionerna på alla Polishangels hemsidor jag hittade :smile: och såg inte det någonstans. Vilket jag tycker är märkligt då det ska vara så, tydligen. Verkar vara lite 2k över det hela. Jag håller tummarna på att det ska gå bättre denna gång.
@Progge Som du ser står det inget om 24 timmar härdning heller men det ska det enligt PAs kundservice i Tyskland vara.
Det verkar lite skumt att det inte står någonstans heller.
Det kostar ju en liten slant att köpa det också,fär väl ringa och höra efter med streetpower :)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 16:12

Jo som jag skrev tidigare har jag varit i kontakt med de idag, över både mejl och telefon. Det var då jag fick reda på det. ;) Så nu ska det göras efter konstens alla regler. :jeps

/Fredrik
Edit: Dyrt beror på vad man jämför med. I mitt fall CQUK, Opti coat och liknande. Då blir det ungefär samma nivå i kostnad.
Senast redigerad av 5 e_king, redigerad totalt 14 gång.

popp
Entusiast
Entusiast

Inlägg av popp » 26 jun 2013 16:19

e_king skrev:Jo som jag skrev tidigare har jag varit i kontakt med de, idag över både mejl och telefon. Det var då jag fick reda på det. ;) Så nu ska det göras efter konstens alla regler. :jeps

/Fredrik
Det låter bra det :D
Du kan ju ta några bilder på det färdiga resultatet och berätta om det märktes någon skillnad.
Mvh Peter

Blister40
Ny Medlem

Inlägg av Blister40 » 26 jun 2013 18:29

Jag har också köpt Cosmic av Streetpower. Jag tänkte göra min bil i helgen. Planen är att polera bilen med Scholl s30 och därefter köra två lager Cosmic. Jag var först inne på att köpa Polishangel Master Sealant. Då jag ringde och frågade efter polermedel och ett lackskydd som borde hålla över vintern fick jag rekommendation att köra Scholl polermedel och lackskydda med Cosmic. Scholl ska tydligen vara bra för hårda lacker (Golf). Jag har en flaska Menzerna top inspection som jag tänkte använda efter polersteget innan lackskyddet. Vad tror ni om top inspection? Eller ska jag köra HD grön och därefter top inspection för att verkligen få väck allt polermedel? Jag hinner inte beställa nåt mer då jag ska låna ett garage nu i helgen.
Senast redigerad av 4 Blister40, redigerad totalt 14 gång.

Blister40
Ny Medlem

Inlägg av Blister40 » 26 jun 2013 18:38

Kan ju berätta att jag tidigare i veckan mailade Polishangel Tyskland och frågade om man kan kan toppa lackskyddet med vax, applicering mm. Svaret har ni här:

"Yes, COSMIC GLASSCOAT is wax topping safe.

Here are the recommendation for apply:

1. Layer, apply COSMIC with machine
2. After two hours, apply the second layer with machine
3. Now let cure about 12-24 hours
4. COSMIC now are ready for wax application

Shiny regards from Germany..."
Senast redigerad av 4 Blister40, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2013 18:57

Det kan jag tycka också att om det är närmast obligatorium med det där Invincible för en lyckad användning av Glasscoat borde det framgå när man köper det.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 19:19

I det senaste mejlet till de så föreslog jag att det borde framgå på hemsidan att det är så här. Han höll med och skulle lägga till mer info. De höll även på med en video på hur man ska gå till väga med de olika medlen.

/Fredrik

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 20:12

Nu ligger denna info på deras hemsida under beskrivningen för POLISHANGEL|GLASSCOAT|COSMIC
Viktigt:

Förbered lacken med POLISH ANGEL ® | 9H INVINCIBLE PRIMER | GLASSCOAT ™ |Detta steg är viktigt och avgörande för härdning mellan lack och lackskyddet.

4.För bästa resultat använd oscillerande maskin och en rondell för slutfinish
5. Låt härda i 30 minuter
6. torka av med torr mikrofiber handduk
7. 50 ml räcker till cirka:3-4 bilar
8.Hållbarhet: 18-24 Månader
9. Cosmic påstrykningskudden ingår
/Fredrik

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 26 jun 2013 20:19

e_king skrev:Nu ligger denna info på deras hemsida under beskrivningen för POLISHANGEL|GLASSCOAT|COSMIC
Viktigt:

Förbered lacken med POLISH ANGEL ® | 9H INVINCIBLE PRIMER | GLASSCOAT ™ |Detta steg är viktigt och avgörande för härdning mellan lack och lackskyddet.

4.För bästa resultat använd oscillerande maskin och en rondell för slutfinish
5. Låt härda i 30 minuter
6. torka av med torr mikrofiber handduk
7. 50 ml räcker till cirka:3-4 bilar
8.Hållbarhet: 18-24 Månader
9. Cosmic påstrykningskudden ingår
/Fredrik
Bättre sent än aldrig som man brukar säga. :nicka
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 26 jun 2013 20:20

popp skrev: Hej.
Jag har också lagt det på det på min bil och andra bilar och jag tycker också det var lite dålig hållbarhet på det :)
Men står det någonstans när man beställer det att man behöver en flaska Glasscaot Invicible 9H primer före lackskyddet ? och att man inte ska ha IPA före?
Mvh peter
Du har PM

Skriv svar