Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Re: Har någon här provat Polish Angels glasscoat cosmic?

Inlägg av garagehunden KL » 30 jun 2013 00:48

e_king skrev:Min första behandling var den här:
http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... 210#p83087

Den andra polerade jag bilen lätt för att för att lägga skyddet igen, denna gång räckte det bara till ett lager.
Jag tyckte andra gången att det gick lika snabbt utför som första. Jag kontaktade då Lazar och efter ett antal mejl och ett telefonsamtal så skickade han ett nytt ex av COSMIC. Efter det så skickade han på mejl ett förslag om att jag skulle prova med att öka koncentreringen på kemen. Mitt första försök var att köra HD grön rent i lancen, som då blir 1:20 färdig blandning. Det funkade över förväntan och nästan all skit försvann. När jag sedan tvättadade bilen enligt 2bm lite extra noga(med ullvante) och Wolfs White Satin så blev det faktiskt bättre.
Så, ja, när jag använde starkare kem så fick jag bort all smuts och tog fram lackskyddet.
Det här var alltså ett första försök och det blev till det bättre.

/Fredrik

Jag kommer senare i höst att polera med INVINCIBLE innan jag lägger COSMIC igen.
Den ser ju blank och fin ut nu...
Men spontant kunde nog jag oerfaren på området som jag är väntat mig motsatsen; att man inte behövde använda så starka grejer utan mildare saker, pga lackskyddet. Men... ja, den ser bra ut som sagt.
Senast redigerad av 4 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 30 jun 2013 00:53

garagehunden KL skrev: Den ser ju blank och fin ut nu...
Men spontant kunde nog jag oerfaren på området som jag är väntat mig motsatsen; att man inte behövde använda så starka grejer utan mildare saker, pga lackskyddet. Men... ja, den ser bra ut som sagt.
Så tänkte jag också. Dels för att skona lackskyddet, dels för att jag har lackskydd. :)
Men tydligen så ska man damma på ~1gång/månad. Jag har inte smackat på kallavfettning än.

/Fredrik
Senast redigerad av 4 e_king, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 30 jun 2013 06:29

Ahha nu fattar jag med :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Lemerok » 30 jun 2013 19:55

Okej, då hänger jag med! :)
Senast redigerad av 4 Lemerok, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 08 sep 2013 19:07

Nu har jag provat att lägga som det är tänkt.

1. Invincible 9H Primer
2. Cosmic 9h Glasscoat
3. Rapidwaxx

Ett otroligt lättjobbat och drygt polermedel som tog tvättrepor plus lite grövre enbart med gul/medium trissa. Det gick åt c:a 25-30 ml till en v70. Enda nackdelen är priset. 310:- om man köper 50ml. :o Åtgången på Cosmic blev också mindre än när jag inte hade kört med Invincible först. :jeps Rapidwaxx är bara så otroligt lättjobbat och ger ett 7kt bra resultat efter en tvätt.

Bilderna:
Bild
Bild
Bild
Bild

Cosmic använder jag även på plastlisterna och är det bästa medlet jag har provat hittills. Rapidwaxx funkar också på list.
Med tanke på hur lite medel det går åt av varje produkt så blir det inte överdrivet dyrt i slutändan. C:a 200-250:- per bil.

/Fredrik

Skriv svar