Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vaxtestet inlett.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Vaxtestet inlett.

Inlägg av Funk » 15 jul 2009 19:29

Tänkte vi skulle börja beröra vaxtestet lite försiktigt
Samma uppsättning kommer förhoppningsvis att läggas på en bil till nu i helgen så att både jag och carina kan känna på hållbarhet och allmän känsla..

Bild

Efter en grundlig polering av Tantrum lade vi på följande:
1. Concept Apollo
2. Smartwax Concours
3. Menzerna Sealing Wax
4. DoDo Juice Rainforrest Rub
5. Concept Carauba Classic
6. Turtle original

Och en "Dark Horse"...
Bild
W5 classic från den kända biltillbehörsfirman Lidl ;)

1. Concept Apollo
Ett lättflytande vax med teflon i som luktar en aning "kemiskt" , lätt att lägga på och polera av. Missfärgar inte plast. Upplevdes av mig som riktigt halt efter applicering.
Skänkt av Nisse på BBV.

2. Smartwax Concours
Ett halvhårt carnaubavax från Smartwax som luktar godisgutik, något åt cocoshållet. Detta kommer med en egen applieringssvamp och är trots att det är ett hårdvax är lätt att lägga. Medelsvårt att polera av.
Som alla "vanliga" vax lämnar det ganska stygga vita fläckar på plast.
Skänkt av SmartWax

3. Menzerna Sealing Wax
Flytande carnaubavax med milt polerande effekt. Lätt att lägga och polera av.
Köpt av Tantrum

4. DoDo Juice Rainforrest Rub
Englands mest hypade vaxmärke, ur deras mjuka serie. Det luktar som alla deras produkter jättegott av cocos och innehåller carnauba. Detta är tröts den gröna färgen avsett för alla färger av lack. Lätt att lägga då det är ganska mjukt. Tog lång tid att torka och gav inte lika hal yta som flera av de andras..
Köpt av mig.

5. Concept Carnauba Classic
Ett lättflytande lite kemiskt doftande vax, med som namnet säger, carnauba. Lätt att lägga och polera av.
Skänkt av Nisse på BBV.

6. Turtle original
Klassikern ! Grå sörja med som läggs med applikator som följer med, ett Huggormars avföda att polera av !
Ger dock en hal fin yta som belöning för slitet...
Köpt av Carina

W5 kände jag aldrig på, någon annan får kommentera det.

Alla vaxer gav dock en i princip lika blank yta med undantag av DoDo som var en aning trögare..
Livslängden får carina skriva lite om...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

mr smartvax skåne
Ny Medlem

Re: Vaxtestet inlett.

Inlägg av mr smartvax skåne » 15 jul 2009 19:43

ser framemot att följa
få se vem som :best
Senast redigerad av 4 mr smartvax skåne, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 15 jul 2009 20:48

"Den kända biltillbehörsfirman Lidl" :D
Som en kommentar kan jag nämna att anledningen till att jag la den på bilen över huvud taget var att ena halvan annars skulle ha varit oskyddad. Sen blänker den hyffsat fint också :)

Jag satsar på Menzerna SW eller Apollo avseende hållbarheten (pärlningen). Concoursen gav mycket fin yta initialt tycker jag.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 15 jul 2009 21:24

Jag har också dragit igång två anspråkslösa tester av glansvaxer denna gång.
Men jag kom på att ytan (ljusblå metallic) inte är speciellt bra då metallic inte reflekterar lika bra som solid.
Helst ljus metallic ger inga synliga kanter mellan testytorna som är tillräckligt bra för att kunna synas på bild. IRL syns de, men fasen så lite..........o bara exakt i rätt ljus.
Men hjärnan har vrålköpt snacket att glansvaxerna ger klart bättre glans än lackskydden, så jag är redan övertygad. Det var jag i o f s innan, men de intrycken förstärktes, kan jag meddela.
Men jag får bl a se hur länge deras "halka" o tvättmotstånd håller istället.......

Meguiars MG21 o NXT Tech wax, Smartabs Platinum o Super Gloss, forumets kinavax (minns inte vad det hette), Fire Glaze Plus, Opti-Seal o slutligen Ultima Paint Guard Plus......är mina utvalda objekt.
Även 3M Finishing Glaze (09377) o ett par outsiders är med på ett litet hörn, mest på skoj.
Det blev lite svårt att hålla reda på alla, jag skulle tagit lite färre men jag kunde inte sortera bort någon.....

Drog igång ett snarlikt rut-test på testödlan (solid röd utan klarlack) för ett par veckor sedan men det får jag nog starta om då det dök upp ett par vaxer till som jag gärna skulle vilja se på en solid lack utan klarlack. Den beter sig helt annorlunda än en klarlackad yta o reflekterar också på ett helt annat sätt.
Så stora kontraster mellan medel har jag dock aldrig sett som det jag fick fram på den solida, kan jag meddela.........

Minneskortet i kameralojingen vill inte släppa ifrån sig det jag vill ha, så det dröjer med bilderna.
Men de kommer....finns inte ett minneskort som har segrat över mig :twisted: än.

I fjol var det minitest av lackskydd o konsumentinsektsmedel.
Egentligen är det mest för mig själv numera som jag testar.
Jag trodde att det fanns intresse för det i andra forum tidigare, men det letades mest fel så jag lade ner det.
Det är ju ingen avancerad kemi- eller Notarius Publicuskontroll inblandad, utan det innehåller de förutsättningar jag själv skapar så resultatet är naturligtvis därefter.
Tyvärr så finns inga bilder kvar, vad jag hittat ännu i a f.
Jag var lite sämre på backup i fjol mot vad jag är nu ;)
Men hittar jag så kanske jag kan göra en kort sammanställning, om inte annat så i text, om efterfrågan blir stor nog.......

Funk:
Ditt test blir ju intressant för mig då vi inte har några gemensamma medel ö h t........o du har dina parametrar att gå efter.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 15 jul 2009 22:58

Håller det upp imorgon (torsdag) ska jag och nilfisken säga hej till min :brumm
Återkommer under torsdag kväll förhoppningsvis med lite bilder med :) :nicka
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 jul 2009 09:36

Jag får hålla med bustorp att ljusa metalliclacker inte är optimala att använda som testbaser, dom ser alltid bra ut om dom är hyfsade. Och att fotografera dem är verkligen jättesvårt.

Rent subjektivt så håller jag nog på de syntetiska vaxerna på ett par parametrar, men på rätt lack så brukar de nyare carnaubavaxerna ge ett otroligt djup. Hållbarheten är en helt annan femma.

Jag har roat mig med lite resande på den svenska landsbygden under ett par dagar, efter jag kommit hem så tvättade jag bort alla tiotusentals insekter som satt i fronten på lånebilen.... Eftersom jag kunde räkna ut hur den skulle se ut så lade jag ett lager carnaubavax dagen innan för att skydda. Efter en vända med HD 1:15 och högtryck så försvann insekterna hur lätt som helst, ihop med i stort sett allt vax.. :(

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 jul 2009 10:38

Ljusa metalliclacker har kräver dock ett mycket bra underarbete och ett riktigt blankt skydd för att glansen ska synas på riktigt. Jag menar därför att glasen syns om den är bra.

Men visst är det svårt att fånga på bild många gånger. Särskilt om man inte ska fuska med vinklar och sådant :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 16 jul 2009 12:20

All metallic är svår att jämföra glans på.
Det beror på att metallickornen reflekterar ljuset i olika vinklar då de inte ligger exakt likadant o heller inte är helt jämna i sin yta. Det blir en skum återspegling som gör att ex.vis kanter mellan olika vaxer eller masktejp har en förmåga att "suddas ut" på nästan allt utom mörkblå, mörkgrön o mörk vinröd metallic.
Att fånga det på bild är så gott som omöjligt........det bara är så.

Rött, mörkblått, mörkgrönt o svart solid har de bästa förutsättningarna, vill jag påstå........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 16 jul 2009 15:12

Ja då får vi väl se vad min mörkgröna metallic säger :) :nicka
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 17 jul 2009 21:30

Så där ja!!! 2 veckor utan nån som helst vård på bilen.
Började med att upptäcka att nästan hela huven var täckt av nåt kladdigt, prickigt.... antagligen har den stått under nåt savande träd...
Bild
En vanlig avspolning med högtryck.... ingen avfettning givetvis..
Man kan urskönja vart tepen suttit :D
Bild
Bild framifrån...här ser man inte så mycket men ville visa ändå...
Bild
Sen blev det en omgång med shamposprutan.... shamposort??? :oops: Biltemas.... har inte beställt än...det shampot jag tyckte om....
Bild
"Ludde" blev upphånglad mot rutan..... ;)
Bild
Efter tvätten...
Bild
Bild
Avrinning för övrigt...... NOLL :shock:
Bild
Denna gången hade jag "publik" med... som bestod av man,dotter och hund.
Som tack för visat stöd fick maken rulla ihop vattenslangen :lol:
Bild

Min reflektion av detta test var att alla utan turtle var lätta och behagliga att få av efter applicering...turtlens satt som berget!!!!!!!!
Jag är såpass ny på detta så ni får föra diskussion......
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 17 jul 2009 21:40

Både Turtle Original och Sealing Wax verkar ge rätt bra avrinning. Kan det ha att göra med att de innehåller polermedel kanske? Huvens sluttning kan säkert spela en liten roll också. Skillnaden syns kanske bättre senare.

De andra verkar pärla rätt friskt :)
...like a boss.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 17 jul 2009 21:44

Ska ta en koll imorgon när det har torkat med.... känna lite hur "glidet" är.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

MAX

Inlägg av MAX » 17 jul 2009 21:45

carina skrev:"Ludde" blev upphånglad mot rutan..... ;)
stackars ludde :lol:
hur upplevde du avrinningen på dom olika skydden eller tyckte du det var det noll på alla men å andra sidan ser det inte ut att vara så mycket vatten kvar förutom närmast rutan
max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 17 jul 2009 21:55

Kunde inte låta bli att ta det kortet på bagageluckan :D Har väldigt ofta haft dålig avrinning där...varför??? Inte en aning...
På sidorna och kofångare rann det av bra för att vara ett "sånt" shampo
Har iofs polerat bilen med Essex´s Polish Vax men verkar behöva nåt mer över där.....

På huven får jag nog hålla med Tantrum.... de två högra på bilden verkar ha bäst avrinning, men dom andra prlar gott med :)
Även hans "Lidlpasta" funkade sådär med... allt vattnet stannade inte kvar iallafall... :P
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 jul 2009 22:18

Efter bilderna att döma så har alla hygglig avrinning, fast både Turtle och Menzerna pärlar dåligt. Jänkarna kallar det "sheeting" när vatten rinner av i sjok istället för att pärla. På den bilen så lutar huven en hel del mindre i ovankant så det ser rätt normalt ut i mina ögon.
Helt klart så är det de tre syntetiska vaxerna som pärlar minst. Så vitt jag vet så är Turtles även det ett syntetiskt vax.

Vi får se hur det utvecklar sig efter några tvättar till...Tack så länge Carina.

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 jul 2009 10:23

Skall bli intressant att se vad Conceps vaxer går för ! :nicka
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 03 aug 2009 11:46

Lite relaterat till detta testet... någon vecka innan vi lade dessa på Carinas huv så lade jag hela min bil med Smartwax Concours. Jag tycker om produkten, den luktar gott, är lätt att lägga och polera. Jag hade väl inte så höga hopp om hållbarhet, men såhär 6-7 veckor efteråt så sitter den kvar rätt bra fortfarande. Och med tanke på att det varit ganska dåligt väder och en och annan insekt som fastnat i fronten under semestertripparna så har det klarat sig förvånansvärt bra.

Jag tvättar minst en gång i veckan, och använder mild alkalie på insekterna samt schampo utan vax så jag är imponerad. Vi får se hur det håller jämfört med de övriga på Carinas huv.

/Thomas

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 03 aug 2009 13:11

Slutar det bara att regna så blir det en vända till.
Har tyvärr inte haft ork/lust nu sista tiden att tvätta, men jag får ta mej samman snart igen

Detta satt jag och ränkte på igår när jag var ute och rullad... att det var dags att kolla hur mycket det är kvar på min huv.

Jag återkommer så snart jag har fått det gjort igen..!
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem

Inlägg av Tomas88 » 08 aug 2009 18:18

Funk skrev:Lite relaterat till detta testet... någon vecka innan vi lade dessa på Carinas huv så lade jag hela min bil med Smartwax Concours. Jag tycker om produkten, den luktar gott, är lätt att lägga och polera. Jag hade väl inte så höga hopp om hållbarhet, men såhär 6-7 veckor efteråt så sitter den kvar rätt bra fortfarande. Och med tanke på att det varit ganska dåligt väder och en och annan insekt som fastnat i fronten under semestertripparna så har det klarat sig förvånansvärt bra.

Jag tvättar minst en gång i veckan, och använder mild alkalie på insekterna samt schampo utan vax så jag är imponerad. Vi får se hur det håller jämfört med de övriga på Carinas huv.

/Thomas
Vann ju ett carbunavax från Concours i Bilvårdsforums tävling. Är det samma som du använt?
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 aug 2009 19:30

Ja det är samma, Smartwax Concours.
Nu börjar det försvinna på min bil, märks mest på att pärlningen avtagit en hel del...

/Thomas

Skriv svar