Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Ford Fiesta ST
- Valkyr
- Medlem
- Kontakt:
Ford Fiesta ST
Däcktrycksvarnare med givare eller med rullomkretsberäkning? Givare är ju lite "lurigt", men få med ett par fälgar och vinterdäck i dealen så slipper du ju tänka på det iaf. Är det som på min gamle golf så räknar den ju bara på rullomkretsen på däcket, sjunker den så varnar den, "smidigt".
Senast redigerad av 1 Valkyr, redigerad totalt 14 gånger.
- Lemerok
- Entusiast

Re: Ford Fiesta ST
Det vet jag faktiskt inte, ska undersökas.Valkyr skrev:Däcktrycksvarnare med givare eller med rullomkretsberäkning? Givare är ju lite "lurigt", men få med ett par fälgar och vinterdäck i dealen så slipper du ju tänka på det iaf. Är det som på min gamle golf så räknar den ju bara på rullomkretsen på däcket, sjunker den så varnar den, "smidigt".
Helst skulle jag slippa det helt, eller om det är någon enkel lösning går det väl an.
Senast redigerad av 1 Lemerok, redigerad totalt 14 gånger.
- Perra83
- Entusiast

Däcktrycksvarnare har ja bara hört tok om. Larmar för minsta lilla skillnad. Välj till något annat skoj.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.
- Manor
- Moderator

Jag måste tyvärr hålla med Grief, men kanske Ford har fått till kvalitén (men jag är nog milt skeptisk).Grief skrev:Har alla gått och blivit galna? Det är ju FORD ni pratar om för tusan!
Jag hade två nya Fordar efter varandra innan jag köpte min första Subaru. Jag gick ifrån att alltid ha något fel/problem till en bil som bara såg verkstaden på service. Tyvärr så verkar även Subaru ha börjat slarva, jag har klarat mig men en del andra med moderna Subarus har haft en del (för märket) underliga fel.
Den ser ju däremot bra ut och verkar vass...vem vet det kanske är en riktig drömbil
Om du beställer en ny så ska du absolut välja färg. Lång leveranstid kan man ta...då längtar man bara mer...och du kan hinna köpa upp dig på lite bra lackskydd tills leveransen
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- MattisH
- Trogen Medlem

Ska bli intressant att se vad du tycker...
Däcktrycksvarningen är nog bara att den räknar ut skillnaden i rullomkrets med hjälp av absgivaren. Inga extra grejjor. Tror jag! Det finns ju givare i varje däck också, men är nog inte aktuellt på fiestan..
Däcktrycksvarningen är nog bara att den räknar ut skillnaden i rullomkrets med hjälp av absgivaren. Inga extra grejjor. Tror jag! Det finns ju givare i varje däck också, men är nog inte aktuellt på fiestan..
Senast redigerad av 1 MattisH, redigerad totalt 14 gånger.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- MattisH
- Trogen Medlem

Ja, och jag var tydligen lite för osnabb att trycka skicka...
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Bananen
- Trogen Medlem

Googlade snabbt och det verkar som det sitter en givare i respektive däck som trådlöst skickar informationen.
Hälsningar Thomas med hjälp av Tapatalk 4
Hälsningar Thomas med hjälp av Tapatalk 4
Senast redigerad av 1 Bananen, redigerad totalt 14 gånger.
/ Hälsningar Thomas
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

Det med däcktrycks varnare går att koppla bort. Blir mest en massa strul med det om du byter från original dimension till något helt annat.
Jag har det även på min Mustang och vet att det är bortkopplat på den, var föregående ägaren som gjorde det så jag vet inte hur det själv funkar.
Jag har det även på min Mustang och vet att det är bortkopplat på den, var föregående ägaren som gjorde det så jag vet inte hur det själv funkar.
Senast redigerad av 1 tobbegubben, redigerad totalt 14 gånger.
- Lemerok
- Entusiast

Okej, tack för infon.
Vill ju egentligen inte ha däcktrycksvarnare, det råkade vara det på båda blåa bilarna som finns i Sverige att köpa nu bara, men lutar mer åt att kanske beställa en bil ändå. Vi får se.
Vill ju egentligen inte ha däcktrycksvarnare, det råkade vara det på båda blåa bilarna som finns i Sverige att köpa nu bara, men lutar mer åt att kanske beställa en bil ändå. Vi får se.
-
tobbegubben
- Trogen Medlem

Lycka till med köpet. Jag kan inte säga något om Fiesta ST. Jag har annars ett rätt så digert intresse för alla bilar. 
Däremot har jag kört Focus ST och Focus RS. Dem går riktigt bra original.
En annan är ju också Ford ägare så hoppas att du blir nöjd med ditt köp.
Senast redigerad av 1 tobbegubben, redigerad totalt 14 gånger.
- Funk
- Moderator

Däcktrycksövervakning är lagstadgade sedan någon gång senare i år så det slipper ni nog inte..
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Berga
- Medlem
Stämmer alla 2014 års modeller verkar drabbas.Funk skrev:Däcktrycksövervakning är lagstadgade sedan någon gång senare i år så det slipper ni nog inte..
/Thomas
http://www.rezulteo-däck.se/regler/syst ... riskt-5325
Det man kan titta efter är väl om tryckmätningen sker direkt (avkännare i däcket) eller indirekt (via abs).
Indirekt ger att man kan hantera ev däckbyten som tidigare - ingen avkännare behöver installeras och programmeras till bilen.
Senast redigerad av 1 Berga, redigerad totalt 14 gånger.
Berga
- Funk
- Moderator

Nej inte till modellår 2014 (som tillverkas sedan förra året), men vad jag kan luska fram är det nya bilmodeller certifierade efter 1 november. Det finns tydligen lite olika beslut i branschen hur/när man skall föra in det, någon har valt MY-15 andra väntar tills det presenteras modeller där det verkligen krävs.
/Thomas
/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Berga
- Medlem
ok, bra! Då finns det chans att hitta nya bilar utan detta ett litet tag till.
Har för mig att det från början hette alla nya bilmodeller certifierade efter 2012 och alla modeller 2014. Men bra om man skjuter det framför sig lite till.
För det kommer kosta pengar, 500-2500kr per däck enligt: http://www.bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg
Detta infördes tidigare i USA. Har läst att det ifrågasätts i och med att systemet varnar ganska sent för lågt tryck. (var det vid 25% tryck?) Och då faller väl hela miljöargumentet.
Har för mig att det från början hette alla nya bilmodeller certifierade efter 2012 och alla modeller 2014. Men bra om man skjuter det framför sig lite till.
För det kommer kosta pengar, 500-2500kr per däck enligt: http://www.bytbil.com/nyheter/xvjyvkyg
Detta infördes tidigare i USA. Har läst att det ifrågasätts i och med att systemet varnar ganska sent för lågt tryck. (var det vid 25% tryck?) Och då faller väl hela miljöargumentet.
Berga
-
peta
- Medlem
Ford Fiesta ST
Fick punka på ett vinterhjul, ej övervakning på de fälgarna. 50 m körning förstörde däcket, 2 000 kr. Samma på sommarhjulen med övervakning, 200 kr. Sen kan jag i displayen se däckstrycken. Givet val i mina ögon. Sen har tekniken blivit allt bättre, förr var det mkt strul. Idag självkalibrerar sig systemen, du behöver inte bry dig om höger/vänster för fälgarna, har vinterhjulen ingen övervakning så avaktivera bara systemet. Byte av däcksstorlek är inga problem, systemen som mäter tryck jämför helt enkelt däckens tryck och varnar vid avvikelse, man hinner att stanna innan däcket är förstörd. Batterierna ska hålla över tio år och givarna aktiveras bara när hjulen rullar.
Senast redigerad av 1 peta, redigerad totalt 14 gånger.
- MattisH
- Trogen Medlem

Grejjen är ju att sensorn inte måste sitta i däcket! Det går ju bra att mäta mha ABS-sensorn också. Tycker den artikeln är felskriven, men det är ju bilens aftonbladet som skrivit det..Berga skrev:ok, bra! Då finns det chans att hitta nya bilar utan detta ett litet tag till.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Berga
- Medlem
Ja det är sk indirekt mätning som jag hoppas blir standard. Då är man oberoende av sensorer i fälgarna med därtill hörande strul och kostnader. De nämnde det förresten i en fotnot i artikeln, om du inte såg den.MattisH skrev:Grejjen är ju att sensorn inte måste sitta i däcket! Det går ju bra att mäta mha ABS-sensorn också. Tycker den artikeln är felskriven, men det är ju bilens aftonbladet som skrivit det..Berga skrev:ok, bra! Då finns det chans att hitta nya bilar utan detta ett litet tag till.
Men du kan inte välja när du köper bilen om du vill ha direkt eller indirekt mätning. Så det blir inte så lätt att vifta bort faktiskt.
Vad har du för bil där det fungerar att avaktivera?peta skrev: har vinterhjulen ingen övervakning så avaktivera bara systemet.
Kan man / får man avaktivera detta på bilar sen lagen slagit till? Vad är i så fall vitsen med lagen..
Berga
- Lemerok
- Entusiast

Tackar.tobbegubben skrev:Lycka till med köpet. Jag kan inte säga något om Fiesta ST. Jag har annars ett rätt så digert intresse för alla bilar.
- Lemerok
- Entusiast

Angående däcktrycksövervakningen så stämmer det som ni skriver, beror på när modellen typgodkändes och så.
I alla fall till Fiesta ST är det bara ett tillval, inget kvar.
Den gjordes antagligen precis innan dessa bestämmelser.
Om det slutar med beställning av bil ska jag inte välja till det.
I alla fall till Fiesta ST är det bara ett tillval, inget kvar.
Den gjordes antagligen precis innan dessa bestämmelser.
Om det slutar med beställning av bil ska jag inte välja till det.
- MattisH
- Trogen Medlem

Pirrigt att beställa ny bil är det iaf....

Jag missade fotnotenBerga skrev:
Ja det är sk indirekt mätning som jag hoppas blir standard. Då är man oberoende av sensorer i fälgarna med därtill hörande strul och kostnader. De nämnde det förresten i en fotnot i artikeln, om du inte såg den.
Men du kan inte välja när du köper bilen om du vill ha direkt eller indirekt mätning. Så det blir inte så lätt att vifta bort faktiskt.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013