Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Skötsel av bilbatteriet

Invändig rekond, lädervård
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Skötsel av bilbatteriet

Inlägg av Manor » 07 maj 2014 12:47

Hmm, undrar om motorutrymmet räknas som interiör...jag chansar på det :).

Jag är lite freakig när det kommer till bilbatterier.
Till min förra Subaru hade jag en batteriladdarpryl kopplad till motorvärmaren, och originalbatteriet höll dryga 10 år...vilket väl får anses vara helt ok avseende de batterier som japanska bilar levereras med :).

Nuvarande Subaru brukar jag ladda upp med batteriladdare då och då. Jag har numera två Ctek-laddare som jag alternerar mellan bilar/moppe/husvagn etc. då och då.

Jag kan ju inte påstå att ett bilbatteri är direkt dyrt, men det har blivit ett mission att hålla det vid liv så länge som det går :D.

Hur som helst så har jag ett litet bekymmer, och det är att jag upplever att bilbatteriet successivt blir fulare och fulare...och rätt var det är så bildas det oxid på "hållaren" som spänner fast batteriet. Batteripolerna är behandlade med något "blåaktigt" och verkar än så länge se fina ut...men vit oxid dyker då som sagt upp runt "hållaren".

Varför, och kan man göra något åt detta, eller är det bara att spola rent med ljummet vatten då och då?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Skötsel av bilbatteriet

Inlägg av Funk » 07 maj 2014 12:53

Stryk allt med vit vaselin efter du monterat dem så håller dom sig fräscha och oxiderar inte..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 07 maj 2014 13:07

Funk skrev:Stryk allt med vit vaselin efter du monterat dem så håller dom sig fräscha och oxiderar inte..

/Thomas
Bra tips...i brist på vaselin så kanske fruns feta fotsalva (Helosan-salva) kan fungera lika bra :D.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 maj 2014 17:27

Det man kommer åt av batterier brukar ja bara torka rent ibland. I Volvobilar sitter batterierna inbyggda och gömda under paneler och lock.

Har torkat med BBV interior clean och behandlat med BBV vista pro. Ja är väldigt nöjd. CTEK snabbkontakter på batterierna funkar fint.

2400kr gav ja för ett Varta silver dynamic 100Ah 830CCA till gamla S60 D5 Classic. Nu går det inte en vecka mellan stödladdningarna på vintern!! Dubbla batterier i V60:n.
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 07 maj 2014 20:00

...jag testade med lite Helosan-salva och ser om den kan hålla oxiden borta.
I Subarun ser man hela ovansidan av batteriet samt minuspol, men pluspolen är dold under ett skydd.

Jag monterade också Cteks snabbkontakt på Subarun, men jag vet inte om det blev så mycket smidigare...det är väl till för de med mer dolda batterier :).

Jag laddar några gånger på vintern och ytterligare några gånger under resten av året...det går snabbt och batterierna verkar må gott av detta.
mvh Manor

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 07 maj 2014 20:51

Manor skrev: Jag laddar några gånger på vintern och ytterligare några gånger under resten av året...det går snabbt och batterierna verkar må gott av detta.
Fast det förvånar mig att det behövs stödladdning flera gånger per år om det är i kontinuerlig drift. Det enda jag laddar en gång per år är batteriet som stått över vintern (inomhus halvvarmt) till en bil som bara används på sommaren samt till gräsklipparen. Då laddas det på våren innan jag sätter i det för säkerhets skull, det har då förvarats i ungefär 10 + över vintern. Fick intrycket det var ungefär halvladdat efter vintern nu innan laddning och gräsklipparbatteriet mer än så.
Bruksbilen har vanligt Volvo standardbatteri och står för det mesta ouppvärmt men i varmgarage, den klenaste versionen Ah tror jag. Har aldrig behövt ladda det, förutom under själva körningen förstås ;) peppar peppar... Och den körs inte varje dag heller.

Har för mig batteriet slits av laddning så jag laddar det inte om det inte behövs.
(Nu kommer säkert alla batterier jag har att tvärdö bara för jag skriver det här)
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 07 maj 2014 21:09

garagehunden KL skrev:
Manor skrev: Jag laddar några gånger på vintern och ytterligare några gånger under resten av året...det går snabbt och batterierna verkar må gott av detta.
Fast det förvånar mig att det behövs stödladdning flera gånger per år om det är i kontinuerlig drift. Det enda jag laddar en gång per år är batteriet som stått över vintern (inomhus halvvarmt) till en bil som bara används på sommaren samt till gräsklipparen. Då laddas det på våren innan jag sätter i det för säkerhets skull, det har då förvarats i ungefär 10 + över vintern. Fick intrycket det var ungefär halvladdat efter vintern nu innan laddning och gräsklipparbatteriet mer än så.
Bruksbilen har vanligt Volvo standardbatteri och står för det mesta ouppvärmt men i varmgarage, den klenaste versionen Ah tror jag. Har aldrig behövt ladda det särskilt, peppar peppar...

Har för mig batteriet slits av laddning så jag laddar det inte om det inte behövs.
(Nu kommer säkert alla batterier jag har att tvärdö bara för jag skriver det här)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 07 maj 2014 22:20

Batteriet behöver väl inte stödladdning, utan jag gör det enbart för att förlänga livslängden.
För de med bränsledrivna motorvärmare och inte åker så långa sträckor så kan dock t.o.m stödladdning krävas. Kör man värmerekord en timme bör man även köra i en timme...i annat fall så vissnar batteriet helt efter ett tag.

En laddning med batteriladdare lär ju inte slita mer än den laddning som generatorn ger varje gång du startar motorn, så där tror jag att du har fel. På den finare av mina CTeK-laddare så finns dock ett speciellt "recond" läge som inte bör missbrukas...i övrigt är det bara nyttigt att ha fullt fräs på batteriet (tror jag).

Husvagnsbatteriet står på underhållsladdning i mitt (kall)förråd hela vinteråret, och är nu inne på sitt 14 år. Denna vinter tog det dock stryk då jag bl.a missade att toppa med batterivatten...men det verkade åtminstone fortfarande ge ström :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 07 maj 2014 22:24

Blybatterier mår bäst av att alltid vara full laddade. Sen bör man hålla koll på vätskenivån i batteriet om man inte har ett underhållsfritt.

Ja laddar extra för att ja kör dieselvärmaren och kör relativt lite och korta sträckor.

Användarvisningsbild
eye69
Medlem

Inlägg av eye69 » 07 maj 2014 22:29

Jag bytte mitt batteri för några veckor sedan då det gamla dog redan efter bara ca 15 minuter med tändningen på. Det batteriet var ca 4 år gammalt, men då kör jag mest korta sträckor och körde dieselvärmaren både hemma och på jobbet, och hade inte heller möjlighet att ladda det.
Sen i december har jag garage hemma så planerar att få ladda batteriet ibland på vintern.

Fixade ett 100Ah silvercalcium från Biltema för 1300:- med 4 års garanti. Mitt gamla var ett 108Ah Global från Mekonomen som då kostade ca 2500:-
Senast redigerad av 1 eye69, redigerad totalt 14 gånger.
Audi Allroad 2.5TDI Quattro -03

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 07 maj 2014 22:45

Manor skrev:
En laddning med batteriladdare lär ju inte slita mer än den laddning som generatorn ger varje gång du startar motorn, så där tror jag att du har fel. På den finare av mina CTeK-laddare så finns dock ett speciellt "recond" läge som inte bör missbrukas...i övrigt är det bara nyttigt att ha fullt fräs på batteriet (tror jag).
Vet inte vad som är rätt eller fel men tanken bakom från en del branschmänniskor är väl att det laddas utan belastning i en laddare och att det skulle vara skonsammare om det inte laddas lika forcerat, dvs i bilen när bilen är igång. Det skulle då vara orsaken att laddare enligt vissa påfrestar mer och förkortar livslängden.

Men har inte gjort några vetenskapliga undersökningar själv så jag vet inte. Är nöjd så länge batteriet är bra. Det äldsta i gammelbilen är flera år över tio och vid god vigör och det har inte haft tillgång till någon laddare förrän den flyttade till mig. Vet ej exakt hur många år det är. Men där är inga bensinvärmare och grejer förstås.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 maj 2014 06:04

garagehunden KL skrev:
Manor skrev:
Vet inte vad som är rätt eller fel men tanken bakom från en del branschmänniskor är väl att det laddas utan belastning i en laddare och att det skulle vara skonsammare om det inte laddas lika forcerat, dvs i bilen när bilen är igång. Det skulle då vara orsaken att laddare enligt vissa påfrestar mer och förkortar livslängden.

Men har inte gjort några vetenskapliga undersökningar själv så jag vet inte. Är nöjd så länge batteriet är bra. Det äldsta i gammelbilen är flera år över tio och vid god vigör och det har inte haft tillgång till någon laddare förrän den flyttade till mig. Vet ej exakt hur många år det är. Men där är inga bensinvärmare och grejer förstås.
Jag har inte heller något facit på hand...bara att det känns bra att ladda batteriet någon gång då och då :).
Jag har inte heller någon bränsledriven värmare :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Valkyr
Medlem
Kontakt:

Skötsel av bilbatteriet

Inlägg av Valkyr » 08 maj 2014 06:53

Är väl en del skillnad på "smarta laddare" typ ctek-underhållsladdare och vanliga gamla batteriladdare utan styrkretsar.

Tror nog att de flesta batterier mår bra av en extra uppladdning till full effekt emellanåt.
Senast redigerad av 1 Valkyr, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Skötsel av bilbatteriet

Inlägg av Fiskepojken » 08 maj 2014 08:23

Jag kör med extraladdare inkopplat på motorvärmaren och jag gör det för att kunna utnyttja dieselvärmaren till fullo när man inte kör några längre sträckor på vintern. Jag tycker det funkar kanon...
Senast redigerad av 1 Fiskepojken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 maj 2014 09:25

När det gäller "blybatterier" så borde det vara tvärtom eftersom laddströmmen i bilen är så mycket högre. I de stora backupbatterierna jag kommit i kontakt med laddas det med låg ström konstant för att hålla batterierna tip-top. I dag så är laddarna, även i bilen, verkligen sofistikerade och det som dödar batterier idag är framförallt att dom inte hinner laddas fullt efter flitigt bruk av dieselvärmare och dylikt. Att tänka på är också att det generellt är väldigt mycket fler dieselbilar i bruk i dag än tidigare vilka kräver mycket högre strömtillgång än äldre bensinbilar.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 14 gånger.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 08 maj 2014 12:01

Perra83 skrev:Blybatterier mår bäst av att alltid vara full laddade.
Ständig tillförsel av laddning så mycket det går lär ta död på batteriet i förtid. Folk som lever på att lära ut i ämnet påstår det, flera av av varandra oberoende, så det borde stämma tycker jag? Eller har de fel? Jag kan inte säga säkert men skulle förvåna mig.

Det har inte skrivits att det inte är bra att ladda upp batteriet nån gång ibland om det behövs. Mer att en strävan att alltid ha det maxladdat hela tiden inte är något generellt positivt som det kan framstå.

Snabbladdning är extra skadligt. En hyfsad lagom urladdning, inte till tom dock, är bara bra. Därför är jag skeptisk till överdriven underhållsladdning och tror man kan lurar sig lite på det ibland.

Sedan kan man ha dieselbilar med speciella värmare med olika behov och avancerade laddare och så vidare med mera och hi techbatterier hit och dit. Jag talar om "vanliga" bröd o smörgrejer generellt. Old school kanske...

Livslängden beror också på hur man handhar batteriet i övrigt. Ett trick som rekommenderats, det kanske är känt vad vet jag, är att inte låta batteriet ansträngas på en gång, särskilt när man misstänker det kan vara ansträngt.
Peta till på nyckeln och låt starten snurra ett eller ett halvt varv. Låt den vara stilla ett par minuter så batteriet får börja komma igång. Sedan starta på vanligt sätt. Så kan man alltid göra. Lär spara batteri och öka livslängden för batteriet. Hade en lärare i elektronik och mekaniker som alltid gjorde så och propagerade för det. Han menade att ett batteri skall hålla bilens livslängd om det sköts rätt och det var ett sätt.
Själv har jag sällan tålamod att väcka batteriet med såna lämpor.
--

Sedan så skulle jag personligen om jag var tvungen att ladda batteriet extra titt och tätt, om det inte är -25 eller så och kör enbart korta sträckor, fundera varför. Ofta kan det vara andra fel endera på batteriet, för klent batteri eller skadat, eller en hårdstartad motor. Kör man bilen någotsånär regelbundet ska det inte vara något problem om allt är som det ska annat än i undantagsfall, i synnerhet om man har motorvärmare.
Återigen, dieslar vet jag knappt nåt om eller om värmare som tar batteri. Detta sagt för de som får intrycket det är standard att ha batteriet i en bensinbil stå på underhållsladdning och dra energi för att det ska gå att starta bilen när det kanske är andra åtgärder som behövs.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 08 maj 2014 12:02

garagehunden KL skrev:
Perra83 skrev:Blybatterier mår bäst av att alltid vara full laddade.
Ständig tillförsel av laddning så mycket det går lär ta död på batteriet i förtid. Folk som lever på att lära ut i ämnet påstår det, flera av av varandra oberoende, så det borde stämma tycker jag? Eller har de fel? Jag kan inte säga säkert men skulle förvåna mig.

Det har inte skrivits att det inte är bra att ladda upp batteriet nån gång ibland om det behövs. Mer att en strävan att alltid ha det maxladdat hela tiden inte är något generellt positivt som det kan framstå.

Snabbladdning är extra skadligt. En hyfsad urladdning ibland, inte till tom dock normalt, är bara bra. Därför är jag skeptisk till överdriven underhållsladdning och tror man kan lurar sig lite på det ibland.

Sedan kan man ha dieselbilar med speciella värmare med olika behov och avancerade laddare och så vidare med mera och hi techbatterier hit och dit. Jag talar om "vanliga" bröd o smörgrejer generellt. Old school kanske...

Livslängden beror också på hur man handhar batteriet i övrigt. Ett trick som rekommenderats, det kanske är känt vad vet jag, är att inte låta batteriet ansträngas på en gång, särskilt när man misstänker det kan vara ansträngt.
Peta till på nyckeln och låt starten snurra ett eller ett halvt varv. Låt den vara stilla ett par minuter så batteriet får börja komma igång. Sedan starta på vanligt sätt. Så kan man alltid göra. Lär spara batteri. Hade en lärare i elektronik och mekaniker som alltid gjorde så och propagerade för det. Han menade att ett batteri skall hålla bilens livslängd om det sköts rätt och det var ett sätt.
Själv har jag sällan tålamod att väcka batteriet med såna lämpor.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 08 maj 2014 16:33

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Inlägg av garagehunden KL » 08 maj 2014 17:10

Ser inget i länken som direkt motsäger det jag skrivit. Däremot meningar som kan vara missvisande, kanske för att de är slarvigt uttryckta.
Att riskera ge intryck av att batteriet utsätts för större påfrestningar generellt på sommaren än på vintern är ett sådant exempel, vilket de flesta vet inte är fallet i praktiken.

Jag har aldrig behövt ladda ett bra batteri extra som inte ställts till förvaring utan varit på plats i bilen där laddningen fungerat och inte behövt köpa ett nytt om det inte varit direkt uråldrigt.
Har alltså batterierna blivit så undermåliga kvalitetsmässigt de allra senaste åren? Kanske. Har sett nånstans ett bilbatteris livslängd beräknas till 3 - 4 år. Då är det inget bra batteri, eller så beror det på alla snabbladdningar de utsätts för. Eller att tillverkarna och handlare vill sälja nya och intalar konsumenten att det är dags att byta ... skulle klaga om jag köpt ett batteri som var så kortlivat.

Användarvisningsbild
Jensa
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jensa » 08 maj 2014 20:22

Hållbarheten har väl lite med hur pass ofta och mkt batteriet blir djupt urladdat, tex när man kör med värmaren lång tid.
Finns väl mkt som kan påverka hållbarheten på batteriet om man tänker efter.
Senast redigerad av 1 Jensa, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar