Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Provkörning - Honda CR-Z

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Provkörning - Honda CR-Z

Inlägg av Manor » 07 sep 2014 21:42

Idag blev det en spontan provkörning av en Honda CR-Z. Jag satt och letade runt efter en rolig och bättre andrabil, och fastnade för en Honda CR-Z. Det är en liten sportig bil som har en liten elmotor som komplement till bensinmotorn (sk hybrid).

Den blev ingen storsäljare i Sverige eller övriga Europa, mycket pga av att det är en liten sportig bil utan egentlig prestanda. Att prislappen initialt hamnade runt 255.000:- gjorde inte saken bättre. Hur som helst så har begagnatpriset rasat ner mot 100.000:- för en 2011 med relativt få mil på mätaren.

Den snyggaste jag hittade var väl dokumenterad med en massa foton. På bilderna så såg den ut att vara väldigt välvårdad. Sonen och jag valde dock att åka och titta och provköra en annan CR-Z som stod hos en handlare i Stockholm.

Bilen såg hyfsad ut lackmässigt vid en snabbtitt i lokalen.
Väl ute i solljuset så visades drösvis med tvättrepor över i princip hela bilen.
Den såg ut att vara tvättad med en svamp fylld med grus :(.
Visst blev man sugen att ge den en polering, och det skulle troligtvis gå att få till ett riktigt hyggligt resultat. Det konstiga är väl att man kan ha repat en relativt ny bil så pass snabbt...den hade gått cirka 2500 mil. Det verkar heller inte som om detta bekommer eller ens påverkar bilhandlaren. Anledningen är väl att den normala kunden inte ser eller egentligen bryr sig :(.

Invändigt var det relativt snyggt och rent, men det luktade mycket cigarettrök...tragiskt.

Hur som haver, det blev en provkörning på 20-30 minuter. Den var trevlig att köra och den hade en väldigt häftig instrumentering med lampor och finesser överallt. Den var 6-växlad manuell och kändes överhuvudtaget att vara väl hopskruvad. En prislapp på dryga 100.000:- verkar rimlig, men kanske inte för det exemplar som vi testade.

Hur som helst så var den för liten för vårt behov. Baksätet kan kanske användas av någon på max en meter...eller möjligtvis i nödfall för en kortare tur. Vi skulle nog vilja ha/behöva en 5-dörrars bil med låg bränsleförbrukning. Manuell växellåda är också ett önskemål från sonen.

Har ni något bra tips i prisklassen 100.000:-? Kanske Honda Civic, Suzuki Swift eller något åt det hållet? Jag har t.o.m tittat på Citroën Cactus och Fiat 500L, men de känns mer som design än en bra/hållbar bil. Förnuftet säger japanskt eller koreanskt i denna prisklass, jag har inte kommit på något annat.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Provkörning - Honda CR-Z

Inlägg av Bananen » 07 sep 2014 21:59

Golf VI Tsi 122?

Med hjälp av Tapatalk 4
/ Hälsningar Thomas

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av henkek » 07 sep 2014 22:40

Ford mondeo verkar vettig familje bil för bra pengar. Jag va o provkörde en o dieseln går bra. Finns ju både 2.0 140hk o 1.6 på 115. Skatten på 1.6 är enbart 1088. Så den är ju billig i drift

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 07 sep 2014 22:54

Golf skulle kunna fungera, men jag är väl lite skeptisk till något via VAG. Vi har ju en Audi A4 idag som andrabil, som mina föräldrar haft den sedan ny. Vi har full dokumentation över den, och jag lovar att säkerligen halva bilen är bytt vid det här laget. Den är behaglig och det känns att vara kvalitet, men det är det långt ifrån. Jag hade min Subaru Impreza nästan lika länge och ungefär samma mil...och det var inte mycket som byttes på den genom åren. Detta är skillnad som natt och dag. Dock är Audin nästan rostfri, och där ligger japanare generellt i lä. Senaste servicen gav på nytt drygt en halv A4 sida med punkter som behöver åtgärdas, och nu börjar jag bli less :(.

Ford Mondeo är för stor. Vi vill ha en mindre bil än Audi A4, och ska helst inte dra mer än...typ...0.6 L/mil.
Ford är inte heller ett märke jag gärna köper igen. Jag ägde två Fordar mellan 89-99 som bägge köptes nya, och det gav tyvärr ingen direkt mersmak. Törstiga, dålig kvalitet och rostbenägna. De är säkerligen bättre idag, men jag känner mig "bränd". Detsamma gäller Saab som jag bara har dåliga erfarenheter av.

Som jag skrev så lutar det mot en japansk eller koreansk bil. Bra kvalitet och garantier, men kräver jobb för att hålla rosten borta...
mvh Manor

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av henkek » 07 sep 2014 23:09

Okej. Ja ford på 80 o 90 talet va inte nån höjdare direkt.
Vet inte hur toyotas bilar är men de brukar ju få bra betyg. De jag har varit me om är rostiga burkar från 80 o 90 talet. Men nån toyota kanske? Kvalite verkar ju va hyffsad av dem jag har sett på senare år.

Lite OT Men subarun legacy du har. Är det en diesel? Års mod? Vad tycker du om den?

Användarvisningsbild
Swingminx
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Swingminx » 07 sep 2014 23:12

Köp japanskt, åk sen direkt till ett Dinitrol Center och beställ deras största behandling så blir det ingen rost :)
Själv kör jag Lexus vilket i grunden är en Toyota, och Toyota gör riktigt bra bilar. Sen är dom grymma på servicen och väldigt serviceinriktade, iaf här hos mig :)
// Per Andersson

Lexus LS430
Mazda RX7 TII

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 08 sep 2014 05:31

Toyota Auris hybrid. Har ej koll på något pris...

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 08 sep 2014 08:44

Impreza diesel? eller med bensin..
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 12:20

henkek skrev:Okej. Ja ford på 80 o 90 talet va inte nån höjdare direkt.
Vet inte hur toyotas bilar är men de brukar ju få bra betyg. De jag har varit me om är rostiga burkar från 80 o 90 talet. Men nån toyota kanske? Kvalite verkar ju va hyffsad av dem jag har sett på senare år.

Lite OT Men subarun legacy du har. Är det en diesel? Års mod? Vad tycker du om den?
Jag har en Outback 3.6R med den största bensinmotorn. Det är en 2011 som köptes ny och nu har gått 5000 mil. Det är en toppenbil förutom att lacken är lite onödigt känslig. Jag fick också en underlig lackskada underifrån på en framskärm som fick lackeras om (tråd finns om detta på forumet). Det var som om det hamnat något på skärmen innan fabrikslacken som gav små runda "hål" i lackskicktet. Jag har snittat den på 0.9 l/mil sedan ny (uträknat vid pumpen och inte färddatorn).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 12:22

Swingminx skrev:Köp japanskt, åk sen direkt till ett Dinitrol Center och beställ deras största behandling så blir det ingen rost :)
Själv kör jag Lexus vilket i grunden är en Toyota, och Toyota gör riktigt bra bilar. Sen är dom grymma på servicen och väldigt serviceinriktade, iaf här hos mig :)
Jag tog Subarun till Rostskyddsmetoder i Vinsta (Stockholm) direkt när den var ny...med uppföljande kompletteringar var 18 månad...nu j-klar ska rosten hållas stången :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 12:23

Perra83 skrev:Toyota Auris hybrid. Har ej koll på något pris...
Den enda hybriden med manuell låda är Honda CR-Z, alla övriga har en CVT-låda (enstegare...typ).
En vanlig Auris kanske är tillräckligt stor och snål...jag tar mig en titt :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 12:24

MattisH skrev:Impreza diesel? eller med bensin..
De ligger tyvärr för högt i pris om jag inte ska satsa på en äldre med fler mil på mätaren.
En ny Suzuki Swift kostar just nu 120.000:-, och det kanske kan vara något :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 18:12

Vad sägs om en Toyota IQ?
Begagnade (de säljs inte nya längre) så ligger de hyfsat i pris.
Liten, läcker, hyfsat bränslesnål...men inte superstort utrymme direkt.
mvh Manor

Användarvisningsbild
addebe
Medlem

Inlägg av addebe » 08 sep 2014 18:46

Morsan och farsan köpte sig en liten Kia Picanto ny för ca 100.000kr. Allt verkar bra med bilen, fin och har det som behövs hos en andrabil. Men otäck slö (3-cyl motor men med kamkedja) och liten.

Det ska tydligen vara 7 års garanti hos Kia... Tar det mesta.

Segt att dom sparat in på serviceindikator dock (säkert för att man ska missa årsservicen och därmed missa garantin?).

Morsan älskar bilen.

/Andreas

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 08 sep 2014 20:25

Manor skrev:Vad sägs om en Toyota IQ?
Köp 1,33 liters motorn isf!!
IQ är en skitläcker bil! Morsan har en. Dock en 1,0 och den är slö! Det är så befriande att i princip varsom kunna vända och parkera. Man kan ibland köra in tvärs på en fickparkering och få plats. Det är ju en av de mest säkra småbilarna med många krockkuddar blandannat.
Känns som en betydligt större bil än vad den är, iaf på bredden.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 22:20

MattisH skrev:
Manor skrev:Vad sägs om en Toyota IQ?
Köp 1,33 liters motorn isf!!
IQ är en skitläcker bil! Morsan har en. Dock en 1,0 och den är slö! Det är så befriande att i princip varsom kunna vända och parkera. Man kan ibland köra in tvärs på en fickparkering och få plats. Det är ju en av de mest säkra småbilarna med många krockkuddar blandannat.
Känns som en betydligt större bil än vad den är, iaf på bredden.
Jag har hittat två stycken som jag ska titta på.
Båda är manuella och tyvärr med den mindre motorn på 1.0 liter :(.
Bägge säljs hos Toyotahandlare, prismässigt ok gentemot andra handlare och även privatpersoner. Det största fördelen är då Toyotas kvalitetsgaranti som gäller tills bilen är 8 år eller har gått 15000 mil.

Jag var i kontakt med en bekant som hade en IQ i några år, och han var kanonnöjd och saknade den mycket.

Den är helt klart lite udda, och jag känner mig peppad igen. Hoppas bara att det fungerar att använda baksätet i den...det var ju uteslutet i Honda CR-Z:an.
mvh Manor

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 09 sep 2014 08:08

IQ är 3+1 sitsig. Bakom föraren är bara glömma att sitta om föraren är över 165cm.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

danne67
Medlem

Inlägg av danne67 » 09 sep 2014 14:19

Hej

Tycker ni är inne på rätt bilar i tråden. Har bara haft en Toytoy, som sedan min pappa fick överta (Corolla -06). Den har väl rullat en 17-18 tusen och fungerar klockrent. Inga som helst problem med rost heller.
I övrigt så har jag kört en hel del Nissan (men med nya programmet med 4*4 och låtsasmotorer så har nog nuvarande Pathfinder den sista Nissan tyvärr), men dom jag har haft har fått rulla långt, har aldrig varit några större problem och X-Trailen som var förra bilen fick dessutom extra beröm för att den var så fin under (vid besiktning ca 19000 mil). Så rosten har inte varit några problem heller och då rullar våra bilar konstant i saltig Stockholmstrafik.
Så Japanskt ger oftast bekvämt bilägande...

Lycka till :-)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Provkörning - Honda CR-Z - Toyota IQ

Inlägg av Manor » 09 sep 2014 20:15

Idag tittade jag på två IQ hos Toyotahandlaren bredvid jobbet.

Den första var en 2010 som hade gått 6700 mil. Den var tyvärr bedrövlig :(. Repig, nyansskillnader, repig bakruta, trasig golvmatta (inte gummimattan utan heltäckningsmattan) och självklart inrökt som "lök på laxen". Ett bedrövligt skick till ett för högt pris.

Den andra var en 2009 som hade gått 8000 mil. Betydligt bättre skick, men repig bak och tyvärr inte riktigt det jag letar efter.

På väg hem så åkte jag förbi ytterligare en Toyotahandlare.
De hade en 2011 med 4300 mil på mätaren. Hyfsat rekondad så den glänste, ren och hel både in- och utvändigt. T.o.m däckglans på däcken, lite för glansigt...men man kunde se att någon åtminstone hade brytt sig. Nyservad 1 månad sedan) och besiktigad, och prismässigt helt ok jämfört med de andra jag tittade på. Prutningen blev motorvärmare, grenuttag, kupévärmare...men än har jag inte vare sig provkört eller bestämt mig.

Vilken skillnad det är när handlaren bryr sig lite åtminstone.
Vem vet...kanske jag slår till :). Lacken på denna är röd (signalröd).

Jag har också napp på en som säljs privat...den har den större motorn och mer utrustning...men Toyota garantin som handlaren ger är tills bilen är 8 år eller 15000 mil, och det måste jag säga ger ett rejält mervärde. Allt täcks väl inte, men helt klart de dyrare sakerna.
mvh Manor

danne67
Medlem

Re: Provkörning - Honda CR-Z - Toyota IQ

Inlägg av danne67 » 09 sep 2014 21:40

Manor skrev:Idag tittade jag på två IQ hos Toyotahandlaren bredvid jobbet.

Den första var en 2010 som hade gått 6700 mil. Den var tyvärr bedrövlig :(. Repig, nyansskillnader, repig bakruta, trasig golvmatta (inte gummimattan utan heltäckningsmattan) och självklart inrökt som "lök på laxen". Ett bedrövligt skick till ett för högt pris.

Den andra var en 2009 som hade gått 8000 mil. Betydligt bättre skick, men repig bak och tyvärr inte riktigt det jag letar efter.

På väg hem så åkte jag förbi ytterligare en Toyotahandlare.
De hade en 2011 med 4300 mil på mätaren. Hyfsat rekondad så den glänste, ren och hel både in- och utvändigt. T.o.m däckglans på däcken, lite för glansigt...men man kunde se att någon åtminstone hade brytt sig. Nyservad 1 månad sedan) och besiktigad, och prismässigt helt ok jämfört med de andra jag tittade på. Prutningen blev motorvärmare, grenuttag, kupévärmare...men än har jag inte vare sig provkört eller bestämt mig.

Vilken skillnad det är när handlaren bryr sig lite åtminstone.
Vem vet...kanske jag slår till :). Lacken på denna är röd (signalröd).

Jag har också napp på en som säljs privat...den har den större motorn och mer utrustning...men Toyota garantin som handlaren ger är tills bilen är 8 år eller 15000 mil, och det måste jag säga ger ett rejält mervärde. Allt täcks väl inte, men helt klart de dyrare sakerna.
Kolla upp om du inte kan få dom villkoren på Toyotaförsäkringen. Blir väl visserligen en självrisk på 1500, men det är en Toytoy så antagligen går den inte sönder...

/Daniel

Skriv svar