Swingminx skrev:Bananen skrev:Jag satte själv in en on/off-pump köpt för många år sedan (Appliance för 3500 kr) i mitt förråd förra året.
Har monterat ett motstånd parallellt med innerdelens temperaturgivare som lurar pumpen att tro det är högre temperatur = "10-graderspump".
Ställer in 17 grader och pumpen håller ca 10 grader, har fungerat över förväntan!

Min pump i garage har en lägsta temperatur på 16 grader. Så om jag fattat dig rätt så kan jag alltså sänka graderna då? Eller hur funkar det
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Modden" bör fungera på de flesta pumpar.
Det man gör är att "lura" pumpen att tro den håller inställd temperatur på 17 grader när verkliga tempen är ca 10 grader.
Avfrostningen kan kanske "balla" ur om det vill sig illa men det märker man om utedelen isar igen.
Tempgivaren sitter innanför panelen/skyddet på innerdelen, följ kabeln till kretskortet och tryck in motståndet i kontakten (korta eventuellt av "benen" på motståndet) och sätt försiktigt tillbaka kontakten.
Ett 33 eller 47 Kohms kan fungera beroende på uppmätt värde av innerdelens givare?
Ställer du in 16 grader med motståndet monterat bör pumpen hålla ca 10 grader beroende på monterat motstånd.
Kan va så att du får ställa den på exempelvis 21 grader för att hålla ca 10 grader.