Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Fullfölja min utbildning som lärling eller söka rekondjobb

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Fullfölja min utbildning som lärling eller söka rekondjobb

Inlägg av Dannek » 16 mar 2015 18:13

Hej, Jag sitter i en lite knepig sits och vill gärna höra med er lite äldre och visare ;) Jag går ut gymnasiet nu i sommar och jag går Bygg och Anläggning, har praktiserat på ett lokalt byggföretag som jag från början fick genom skolan. har varit på detta företag och praktiserat varannan månad (är skola varrannan) och jag har varit i tid varenda dag, varit sjuk 2 dagar och alltid skött mig och är omtyckt på företaget i övrigt. Frågade om anställning redan i vintras men idag hörde chefen av sig och sa att det inte är säkert att jag får jobb eftersom dom söker lite mer erfarna snickare just nu (många som går i pension inom ett par år). När jag började 2an på gymnasiet började intresset för bilvård och nu när jag står utan säker anställning på ett byggföretag så är jag väldigt sugen på att försöka hitta jobb inom bilvård och rekond.

Problemet blir ju att min utbildning blir ganska värdelös med tanke på att jag fortfarande har 2 år kvar som lärling och kan bli väldigt svårt att få jobb som lärling senare i livet.. Samtidigt bygger jag ju upp en erfarenhet av bilrekond som kan ge mig jobb i framtiden också :?

Vill inte säga att jag tycker det är tråkigt att jobba som snickare men jag har blivit mer intresserad av bilvård och rekond som sagt. (brinner inte riktigt för snickaryrket tyvärr)

Lön är för mig inte så viktigt, vill hellre ha ett roligt och inspirerande jobb..

Alla åsikter är välkomna! :jeps

Cogo
Entusiast
Entusiast

Re: Fullfölja min utbildning som lärling eller söka rekondjo

Inlägg av Cogo » 16 mar 2015 18:42

Gör klart en sak innan man börjar med nästa. Då har du ett skyddsnät att falla tillbaka på om du misslyckas i nästa steg. Försök att fokusera på det som är kul i det nuvarande som du håller på med. Kan vara så att lockelsen är just att börja med något nytt och när den känslan försvunnit så kanske även bilvård känns alldagligt och tråkigt.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 mar 2015 18:51

Håller med ovanstående, och orkar du så jobba extra på/med rekondintresset..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 16 mar 2015 18:59

Cogo skrev:Gör klart en sak innan man börjar med nästa. Då har du ett skyddsnät att falla tillbaka på om du misslyckas i nästa steg. Försök att fokusera på det som är kul i det nuvarande som du håller på med. Kan vara så att lockelsen är just att börja med något nytt och när den känslan försvunnit så kanske även bilvård känns alldagligt och tråkigt.

Mvh magnus
Tack för svar! låter som en klok idé, har känt lite så själv... Har ju fått flera kontakter från min praktikplats så har ju några att prata med som tur är :) riktigt tråkigt att man inte fick jobb där man har varit ett tag, där kände man ju mer eller mindre alla :|

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 16 mar 2015 18:59

Funk skrev:Håller med ovanstående, och orkar du så jobba extra på/med rekondintresset..

/Thomas
får göra så, tack för ditt svar! :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 16 mar 2015 19:09

Håller med!! Kan själv ångra ibland att ja inte gick klart som elektrikerlärling. Finns mer pengar att tjäna som snickare. Extrajobb utanför ordinarie arbetstid ger så mycket bättre betalt än som rekondare. Sen när du har hus byter du tjänster med elektriker och rörisar mm.

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 16 mar 2015 19:16

Perra83 skrev:Håller med!! Kan själv ångra ibland att ja inte gick klart som elektrikerlärling. Finns mer pengar att tjäna som snickare. Extrajobb utanför ordinarie arbetstid ger så mycket bättre betalt än som rekondare. Sen när du har hus byter du tjänster med elektriker och rörisar mm.
ja det finns garanterat pengar att tjäna inom byggbranschen.. Rekondare har jag hört att dom inte har någon bra lön.. Tycker ju fortfarande att snickare är kul att jobba som (med rätt kollegor), men när man blir helt insnöad på ett annat område är det lätt att man börjar tänka om men får fortsätta som snickare, kanske kommer gnistan upp snabbt när man kommer till ett annat företag :)

wolfi
Medlem

Inlägg av wolfi » 16 mar 2015 21:43

ja kan inte mer än hålla med...jag hade fullföljt , byggbranschen finns mer jobb än rekondare. tyvär , samt att de finns en chans att du tröttnar på de eftersom du blir tvungen att göra de mer än vill göra de;)

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 16 mar 2015 22:58

Gör utbildningen färdig!
Hoppas dock det är lättare för en byggare att hitta lärlingsplats än för kompisen som läst till rörmockare. Dom skyller på att dom vill ha folk med erfarenhet in bara.. Det är för dyrt med lärlingar.. Vad kommer hända med branschen när alla gamlingar som vägrat lära ut inte jobbar längre?
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 mar 2015 22:59

Jag håller med de föregående.

Helt kört med jobb bör det inte heller vara...ena månadenär det sparkrav, medan nästa månad så har det kommit in nya jobb som måste bemannas. Om jag förstod dig rätt så har du 2 år kvar, och det är en evighet...
mvh Manor

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 17 mar 2015 00:59

Manor skrev:Jag håller med de föregående.

Helt kört med jobb bör det inte heller vara...ena månadenär det sparkrav, medan nästa månad så har det kommit in nya jobb som måste bemannas. Om jag förstod dig rätt så har du 2 år kvar, och det är en evighet...
får bli så, ja det svänger verkligen upp och ner inom byggbranchen. 2 år kvar (ca) innan jag blir fullbetald men får hoppas att jag hittar jobb, verkar inte vara allt för lätt att hitta plats som lärling :x

vr46
Ny Medlem

Inlägg av vr46 » 17 mar 2015 06:53

Dannek skrev:
Manor skrev:Jag håller med de föregående.

får bli så, ja det svänger verkligen upp och ner inom byggbranchen. 2 år kvar (ca) innan jag blir fullbetald men får hoppas att jag hittar jobb, verkar inte vara allt för lätt att hitta plats som lärling :x

äsch, är du hyfsat duktig och vill jobba så är det inga problem. Har inte varit arbetslös 1 sekund efter skolan. är snickarlärling själv. I sommar blir det 2 år sedan jag gick ut! Så gör klart utbildningen tycker jag. Och 2 år går fort tycker jag iallafall, nyss var det ju jul, men nu är vi i mitten av mars :)
Kawasaki z800

Användarvisningsbild
Norrhyttan
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Norrhyttan » 17 mar 2015 07:01

Tjatigt, men jag håller med alla andra.
Se till att gå klart din utbildning, få ett bra kneg och ha rekonden som en hobby.
Skulle du sedan bli så bra på hobbyn att den kan bli ett riktigt jobb så är väl det bra, och då har du alltid snickarjobbet att falla tillbaka på om det behövs.

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
Vad var det jag sa!

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 17 mar 2015 10:12

Här i Lindesberg söker J Anderbert bygg en snickare. Sambon läste det på Facebook i morse.

Jocke/Joakim Anderbert. En av de bästa byggfirmorna i stan.

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 17 mar 2015 12:06

Norrhyttan skrev:Tjatigt, men jag håller med alla andra.
Se till att gå klart din utbildning, få ett bra kneg och ha rekonden som en hobby.
Skulle du sedan bli så bra på hobbyn att den kan bli ett riktigt jobb så är väl det bra, och då har du alltid snickarjobbet att falla tillbaka på om det behövs.

Sent from a skitdyr telefon using någon gratis-app.
det låter som en bra idé! Tack :)

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 17 mar 2015 12:07

Perra83 skrev:Här i Lindesberg söker J Anderbert bygg en snickare. Sambon läste det på Facebook i morse.

Jocke/Joakim Anderbert. En av de bästa byggfirmorna i stan.
är en väldans bit till Lindesberg tyvärr, men tack för att du upplyste mig om det ! :)

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 17 mar 2015 17:58

Det finns en överhängande risk att, om du börjar jobba med rekond, du blir less din hobby som även är ditt arbete. Det är en stor skillnad från att göra saker som man tycker är roligt på helger mot att stå och göra "leveransrekonder" hos den lokala bilhandlaren dagarna i ända.

RobbeS
Medlem

Inlägg av RobbeS » 17 mar 2015 19:05

marcus skrev:Det finns en överhängande risk att, om du börjar jobba med rekond, du blir less din hobby som även är ditt arbete. Det är en stor skillnad från att göra saker som man tycker är roligt på helger mot att stå och göra "leveransrekonder" hos den lokala bilhandlaren dagarna i ända.
Japp det kan jag intyga. Jag har sen jag var i tonåren varit väldigt intresserad av hundar och både tävlat och tränat i olika bruksgrenar. Sen fick jag möjligheten att bli hundförare på jobbet och har nu varit hundförare i 14 år.
Idag är hunden bara ett jobb och jag lägger inte ner en minut av min fritid på att träna hund. Jag har helt enkelt tappat intresset och mitt tidigare fritidsnöje blev ett vanligt jobb.

wolfi
Medlem

Inlägg av wolfi » 17 mar 2015 19:15

Jobbat som bilrekondare för bilförsäljning , detta hände i mitt fall med, tröttnade på vårda bilar , gjorde inte de på minst 3 - 5 år efter jag slutat jobba där.
Men nu senare åren börjat få tillbaka intresset.

Så kollar man av alla svar så kan man tolka det så här:
Gå färdigt lärling och ha bilrekonden som hobbie.

Användarvisningsbild
Dannek
Medlem

Inlägg av Dannek » 17 mar 2015 23:50

jättetacksam för alla svar! när man tänker efter kan man vara lite trött på att polera efter 8 h, att då komma tillbaka nästa dag och göra det igen kan nog tänkas bli lite tjatigt.. då har man ju tidspress på sig hela tiden också :?

Ska leta lärlingsplats nu, har ju iallafall fått flera bra referenser av dem jag har jobbat med under skolgången så då blir det ju lättare! alla som jag har pratat med på firman blev väldigt chockade när jag sa att det inte var säkert att det blev någon anställning så det får man väl ta som att man har skött sig :)

Skriv svar