Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Exterior tvätt utan att doppa händerna i hink?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Volatyle
Ny Medlem

Exterior tvätt utan att doppa händerna i hink?

Inlägg av Volatyle » 30 dec 2015 11:47

Hej forumet,

Jag har kommit på mig själv att jag tvättar mindre regelbundet på vinterhalvåret. Detta beror till stor del på att jag tycker det är rätt trist att stå ute i kylan och svampa bilen med allt vad det innebär. Jag förstår att många bilvårdsentusiaster tycker man ska acceptera detta, men jag är helt enkelt inte så entusiastisk :-).

Så, jag har funderat lite på det här med tvättborste på skaft. Jag förstår att det är lite som att svära i kyrkan att nämna ordet borste på ett forum som detta, men efter uttömmande undersökning (googling) så är jag lite fundersam på om detta med tvättborste kan vara en gammal myt som lever kvar. Då tänker jag främst på att det skulle repa bilen...

Ni känner säkert till att det numera finns tvättborstar som är väldigt mjuka, med tillhörande smidigt alu-skaft och dessutom en del som har funktioner där man kan koppla på vattenslangen.

Jag förstår att du repar bilen om du drar runt grus och smuts, men men detta gäller väl svamp likväl som en väldigt mjuk borste? Förklara gärna för mig (den som känner sig tillräckligt insatt) hur en fullt avspolad bil utan kvarliggande smuts på lacken skulle kunna bli mer repig av att tvättas med *mjuk tvättborste* jämfört med tvättsvamp?

Produkten i fråga jag varit och tittat på är följande;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000021118/

Borsten i fråga är väldigt mjuk, nästan i snudd på len - har varit och känt på den. Alternativet är samma produkt fast med mikrofiber istället för boste;
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt- ... 000036383/

I min värld dock, om vi nu ponerar att jag råkar få med mig en bit smuts som potentiellt skulle kunna repa lacken (oavsett borste eller svamp) så känns det spontant som denna smutspartikeln skulle få en lägre friktion mot lacken om den låg i borsten jämfört med om den låg i svampen.

Gissningsvis är detta ett hett ämne som diskuterats flitigt redan :-) Jag vet att folk har bestämda åsikter redan men jag skulle ändå vilja få en objektiv input här.

Finns det andra alternativ än ovan förresten?

Vol

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Re: Exterior tvätt utan att doppa händerna i hink?

Inlägg av Manor » 30 dec 2015 14:25

Nja, det tar emot att använda borste oavsett hur mjuk den än är...men visst kan det fungera om bilen är ren innan, men inget för mig ändå. Svamp har jag inte använt på billacken på många år då det finns betydligt bättre alternativ.

Bäst är ju att använda "kem" i samband med avspolning, men det är ju inte något som rekommenderas hemma på gatan direkt. Om du bara använder vatten för avspolningen så finns det för mycket smuts kvar på vintern för att gnida med något överhuvudtaget.
mvh Manor

Volatyle
Ny Medlem

Inlägg av Volatyle » 30 dec 2015 18:23

Så på vintern bör man inte svampa bilen alls?

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 30 dec 2015 19:26

Nej, svamp är väl ingen höjdare heller...
Användning av "kem" och en rejäl avspolning...helst så ska då den mesta skiten vara borta. Därefter tvätt med något mjukt (rastavante i MF eller liknande) med två hinks metoden eller Progges variant med en hink och en massa MF-dukar.

Personligen så torkar jag helst även bilen med Metro Air Blastern istället för med torkdukar...men det är inte alltid så blir fallet.

Med ovanstående tekniker så slipper man en hel del (tvätt/tork) repor, men allt beror ju på hur mycket man bryr sig. Jojje på forumet hade mött någon som tvättade sin bil med sand för det rev ju bort smutsen så effektivt...det är väl en teknik på andra änden av skalan :D.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Lundberg » 30 dec 2015 21:45

Microfiber varianten på skaft skulle jag inte vara rädd att använda, men som sagt bilen bör vara ordentligt ren innan beröring. Jag kör förtvätt med citrus magic och skummar sen med blizzard force på bilen innan avspolning och sen tvätt med lamullsvante och dubbla hinkar. Finns det tjära/asfalt på bilen tar jag det efter tvätt med en bra Mf duk och kallavfettning och sköljer sedan rikligt.
// Jack

Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Kontakt:

Inlägg av Logan » 01 jan 2016 01:10

Gör som jag gör, Dra på en gul disk handske på handen så skyddar du mot direkt kyla
om det är riktigt bittert använder jag tunn tyg vante under gummihandsken

torrt och fint
The passions is what drives the art. Detailing for life

Skriv svar