Abyss skrev:Har en ozon sak som går här i husvagnen alltid, även när jag sover. Skall ju även vara bra för allergiker tex som jag är och har inte märkt någonting negativt... Har använts i två år nu och köptes på Kjell och CO... Deras största... Skall jag vara orolig?
Låga och höga nivåer och dess effekt
Man mäter ozonhalter i ppm (parts per million). De lägsta värde på ozon som överkänsliga personer kan upptäcka med hjälp av lukt är 0,001 ppm. I naturliga miljöer finns det mellan 0,001 och 0,125 ppm. Detta beror dock på lokala atmosfäriska förhållanden och höjden
I grund och botten är ozonhalter under 0,04 ppm inte skadliga för människor men däremot är de skadligt mot svampar, virus, bakterier och mögelsporer.
0,001 ppm Lägsta värde som kan upptäckas av överkänsliga människor. För låg för att mäta exakt med elektronisk utrustning.
0,003 till 0,010 ppm Gränsen för när en genomsnittlig person kan upptäcka ozon i ren luft. Dessa koncentrationer kan mätas med god noggrannhet.
0,001 till 0,125 ppm Typiska ozonhalter som finns naturligt i atmosfären. Dessa nivåer varierar med höjd och atmosfäriska förhållanden.
0,200 ppm Långvarig exponering hos människor leder inte till till några symtom eller skador.
0,300 ppm Vid denna koncentration uppkommer de första symtomen hos människor. illamående och irriterad hals är det vanligaste
4 ppm Halten vid användning av många ozongeneratorer.
25,00 ppm och uppåt Ozonhalter som är omedelbart farliga för människor är okända men baserat på djurförsök kan halter av 25,00 ppm vara dödliga vid 60 minuters exponering.