Idag hämtades Outbacken hem.
Resultatet är riktigt bra om än inte 100% perfekt, men det verkar det ju aldrig att bli.
Före:
Efter (tyvärr taget med blixt):
Inga noppor eller rinningar som jag kunde se.
En något ljusare nyans som syns mot den lackade plasten till den främre stötfångaren.
Utdimmat mot framdörr och stolpen vid vindrutan, så där märker man ingen nyansskillnad alls.
Detta skulle nog ha gjorts mot stötfångaren också, då hade det nog blivit tipptopp.
Bilen tvättades noggrant när jag kom hem. Den hade bara blivit avspolad på lackverkstaden och hade torkade droppar över hela bilen...den såg allt annat än ren ut. Jag noterade att det inte var någon avrinning på den lackade skärmen, sämre avrinning på en femtedel av motorhuven vid skärmen...samt främre och halva bakdörren. Jag antar att man kanske har lagt på åtminstone klarlack där...annars vet jag inte varför avrinningen skulle vara sämre där än på övriga bilen. Hela bilen är sedan tidigare behandlad med Opti-Coat 2.0 som har fungerat fantastiskt bra

.
Jag noterade inget överspray på andra ytor på bilen, vilket många verkar kunna drabbas av. När det gäller repor i lacken så har jag inte haft någon bra möjlighet att kolla detta...spontant så såg det ok ut...inget som var allt för noterbart åtminstone.
Följande förhållningsregler läste jag på lackverkstadens hemsida:
Den nylackade ytan är fortfarande känslig och ska under de 3 första månaderna (vintertid 4 månader) endast tvättas med rikliga mängder vatten utan avfettnings- och tvättmedel. Högtryckstvätt ska undvikas under denna tid och därefter ska en distans på minst 30 cm hållas mellan munstycke och fordon. Likaså ska automattvätt, vaxning och lackskydd undvikas under denna tid.
Jag pratade dock med "chefen" och att tvätta bilen med valfritt bilschampo (med eller utan vax) var inga problem alls. Absolut ingen avfettning, men det använder jag ändå inte nu. Lackskydd kunde läggas på efter en månad. De rekommenderade 3-4 månadernas försiktighet gällde mest allt att man inte skulle gå på allt för hårt på ytan. Det innebär att jag inte kommer att polera skärmen i år, men någon form av lackskydd ska nog på innan vintern (är tanken). Vad är er tanke runt detta?
Lackskadorna var "skumma", tyckte man på lackverkstaden. De hade fått slipat ner massor/mycket fr.o.m (grovlek) 800 papper innan de hade lackat skärmen. Jag har liknande skador även på den främre stötfångaren under skärmen, dock inte lika mycket och den är även gjord i plast. Där ska jag se om Chipex kan fungera hyfsat då det inte är lika synbart som skadorna var på skärmen.
Som sagt...hade man dimmat ut även mot stötfångaren hade jag varit mer eller mindre helt nöjd. Nu är jag 90% nöjd. Inget som är värt att gnälla på och åka tillbaks åtminstone...även om det skulle varit skönt att få det perfekt.