Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskada...så besviken :(

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 jul 2013 14:19

Abyss skrev:Verkligen tråkigt detta Manor, hoppas att det löser sig med lackfirman.
Jo, det känns åtminstone förhoppningsfullt.
Det har varit en trist period att veta om dessa lackskador utan att kunna göra något åt dem.

Jag har nu kollat upp lackfirman som min Subaruhandlare anlitar, och de verkar ha ett riktigt gott rykte av det jag har kunnat läst till mig på "nätet" :). Det verkar så långt vara positivt. Jag måste ju också hoppas på att Subaru inte slingrar sig, men så som det ser ut så var det ingen tvekan enligt den lackade jag pratade med.

Fortsättning följer...
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Lackskada...så besviken :(

Inlägg av BTG » 20 jul 2013 22:58

Håller tummarna för dig
Senast redigerad av 4 BTG, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 29 jul 2013 14:57

Här kommer en uppdatering.
Jag var och visade upp bilen på den lackfirma som Subaruhandlaren hänvisat till.
Lackeraren som skulle dokumentera skadan var tämligen säker på att det var sprayfärg som kommit på ytan...alltså en yttre skada. Jag sa att det var min första uppfattning också, men att så inte är fallet. Jodå, kom så kör vi in bilen så ska jag polera en liten yta och visa dig :?. Sagt och gjort...bilen kördes in och en mindre yta av skärmen polerades...ingen skillnad. Då gick han på med våtslippapper (2000) och gnuggade ett tag...ingen skillnad. Du har helt rätt sa han, lackskadorna kommer helt klart underifrån. Nu fotodokumenterar jag detta för Subaru och meddelar att det är underifrån de kommer och att jag har testat att slipa och polera bort skadorna men att de inte är på ytan. Detta bör gå på lackskadegarantin, men det lär kunna ta 1,5-2 veckor innan jag får svar.

Han meddelade också att det faktiskt var första gången han såg denna typ av skada. Lackfirman jag vände mig till är stor med 20 anställda (plåt & lack) och hanterar ett flertal märken. Av vad jag har hört och läst så existerar denna typ av skador där man, som i mitt fall, ser skadorna på en enda yta (i mitt fall vänster framskärm). Jag vet ju dock inte om detta är något som noteras och/eller hanteras av en vanlig kund. Jag tänkte ju själv skita i det initialt då jag trodde att det var en "yttre skada" som jag själv skulle få ta på mig...men det har under tiden bara blivit värre och värre...som tur är kanske man ska säga. Det skulle enligt honom inte vara något problem att lacka om skärmen utan att man skulle se någon nyansskillnad. Jag får väl påtala igen när den lämnas in att jag är PEDANT och vägrar godkänna nyansskillnad, rinning, noppor eller överspray på andra ytor. Därefter är det väl bara att hoppas att det löser sig så smidigt som möjligt.
mvh Manor

Abyss
Moderator
Moderator

Inlägg av Abyss » 29 jul 2013 16:34

Hoppas att det löser sig för dig Manor! Och att lacken blir samma nyans som resten av bilen. Din är ju ganska så ny så det bör ju underlätta lite..?

Och så får du lägga på några extra lager med lackskydd på resten av bilen så OM det skulle bli färgdamm så blir det lättare att polera bort..

Lycka till i fortsättningen och bra att du uppdaterar :jeps
Senast redigerad av 4 Abyss, redigerad totalt 14 gång.
Understeer is when you hit the fence with the front of the car
Oversteer is when you hit the fence with the rear of the car
Horsepower is how fast you hit the fence
Torque is how far you take the fence with you

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 aug 2013 10:20

Här kommer en kortare uppdatering.

Imorse lämnades bilen in. Den ska vara klar till fredag, preliminärt redan torsdag, och jag känner mig rejält nervös för om jag kommer bli nöjd med resultatet.

På frågan om nyansskillnad så skulle jag inte behöva vara orolig. De hade "kartor" med olika nyanser på varje originalfärg + någon form av kamera som bekräftar nyansen...och räckte inte det så "dimmar de ut" lackeringen. Kundmottagaren verkade inte vara orolig för detta...men man har ju sett ett och annat genom åren...så nervös är jag ändå :(.
mvh Manor

Masten
Medlem

Inlägg av Masten » 13 aug 2013 11:11

Manor skrev:På frågan om nyansskillnad så skulle jag inte behöva vara orolig. De hade "kartor" med olika nyanser på varje originalfärg + någon form av kamera som bekräftar nyansen...och räckte inte det så "dimmar de ut" lackeringen. Kundmottagaren verkade inte vara orolig för detta...men man har ju sett ett och annat genom åren...så nervös är jag ändå :(.
Jag tror inte att du behöver vara nervös. Jag fick fronten på min C5 omlackad för två år sedan pga. att ett rådjur försökte sig på en tackling. Jag ser ingen nyansskillnad överhuvudtaget, inga rinningar eller annat tråkigt heller.
Senast redigerad av 4 Masten, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Sv: Lackskada...så besviken :(

Inlägg av Manor » 13 aug 2013 11:21

Jag fick även ett tips att montera genomskinlig skyddsfilm i ovankant av vindrutan. Det är cirka en centimeter som är utsatt för stenskott då vindrutan ligger aningen nersänkt. Detta ger på sikt rost som är svårt att fixa utan att plocka ut rutan och ersätts inte av rostgarantin.

Är detta något man kan göra själv, eller ska man lämna in bilen för att få det gjort korrekt? Vad kan i så fall kostnaden hamna på?

Ett annat utsatt ställe på min bil är i nederkant av framdörrarna. De blästras effektivt och tillsammans med tunn originallack så blir det inte bra. Kanske en skyddsfilm skulle kunna sättas även där, trots att det redan finns en del stenskott?

Tips runt detta tas tacksamt emot :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 aug 2013 12:30

Masten skrev:
Manor skrev:På frågan om nyansskillnad så skulle jag inte behöva vara orolig. De hade "kartor" med olika nyanser på varje originalfärg + någon form av kamera som bekräftar nyansen...och räckte inte det så "dimmar de ut" lackeringen. Kundmottagaren verkade inte vara orolig för detta...men man har ju sett ett och annat genom åren...så nervös är jag ändå :(.
Jag tror inte att du behöver vara nervös. Jag fick fronten på min C5 omlackad för två år sedan pga. att ett rådjur försökte sig på en tackling. Jag ser ingen nyansskillnad överhuvudtaget, inga rinningar eller annat tråkigt heller.
Tack, ja jag håller verkligen tummarna.
mvh Manor

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Sv: Lackskada...så besviken :(

Inlägg av LineaR » 13 aug 2013 13:37

Manor skrev:Jag fick även ett tips att montera genomskinlig skyddsfilm i ovankant av vindrutan. Det är cirka en centimeter som är utsatt för stenskott då vindrutan ligger aningen nersänkt. Detta ger på sikt rost som är svårt att fixa utan att plocka ut rutan och ersätts inte av rostgarantin.

Är detta något man kan göra själv, eller ska man lämna in bilen för att få det gjort korrekt? Vad kan i så fall kostnaden hamna på?

Ett annat utsatt ställe på min bil är i nederkant av framdörrarna. De blästras effektivt och tillsammans med tunn originallack så blir det inte bra. Kanske en skyddsfilm skulle kunna sättas även där, trots att det redan finns en del stenskott?

Tips runt detta tas tacksamt emot :).

Köp redig vinylfilm typ genomskinlig och klistra på både nederkanframdörr och ovan framrutan..såpa(Bilschampo) i Spraytrigger som glidmedel åt filmen ös på med detta på både film och lack..sedan skrapa med gummiskrapa har du en för att torka bilen funkar det. Sedan låt den stå och torka. Klipp till filmen i rätt storlek innan du drar av skyddspappret och sprayar på vattenschampolösningen.

Tror det ska går rätt lätt..då det är ganska plana ytor och utvändigt..Värre med solfilm insida av rutan.
Köp redig vinylfilm typ genomskinlig och klistra på både nederkanframdörr och ovan framrutan..såpa(Bilschampo) i Spraytrigger som glidmedel åt filmen ös på med detta på både film och lack..sedan skrapa med gummiskrapa har du en för att torka bilen funkar det. Sedan låt den stå och torka. Klipp till filmen i rätt storlek innan du drar av skyddspappret och sprayar på vattenschampolösningen.

Tror det ska går rätt lätt..då det är ganska plana ytor och utvändigt..Värre med solfilm insida av rutan.
Kanske finns mer tips under denna tråd.

http://bilvardsforum.se/viewtopic.php?f ... it=solfilm
Senast redigerad av 4 LineaR, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 13 aug 2013 13:51

Tack för tips om film.

Jag kollar nog först med en lokal firma vad de tar för arbetet...man kanske ska göra "insteget" till bakluckan och strålkastarna när man ändå håller på :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 13 aug 2013 19:03

Manor skrev:Tack för tips om film.

Jag kollar nog först med en lokal firma vad de tar för arbetet...man kanske ska göra "insteget" till bakluckan och strålkastarna när man ändå håller på :).
Tycker jag att du ska..när du ändå håller på...lokal firma låter bra då får du det redigt gjort och garanti ;) ..Fast borde inte vara så svårt att göra själv.
Insteg till baklucka finns som tillbehör till Skoda Octavia..en kompia köpte.Den gulnar lite då det är vit bil. Men detta syns nog inte på din lack.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 15 aug 2013 21:07

Idag hämtades Outbacken hem.
Resultatet är riktigt bra om än inte 100% perfekt, men det verkar det ju aldrig att bli.

Före:
Bild
Bild

Efter (tyvärr taget med blixt):
Bild
Bild
Bild

Inga noppor eller rinningar som jag kunde se.
En något ljusare nyans som syns mot den lackade plasten till den främre stötfångaren.
Utdimmat mot framdörr och stolpen vid vindrutan, så där märker man ingen nyansskillnad alls.
Detta skulle nog ha gjorts mot stötfångaren också, då hade det nog blivit tipptopp.

Bilen tvättades noggrant när jag kom hem. Den hade bara blivit avspolad på lackverkstaden och hade torkade droppar över hela bilen...den såg allt annat än ren ut. Jag noterade att det inte var någon avrinning på den lackade skärmen, sämre avrinning på en femtedel av motorhuven vid skärmen...samt främre och halva bakdörren. Jag antar att man kanske har lagt på åtminstone klarlack där...annars vet jag inte varför avrinningen skulle vara sämre där än på övriga bilen. Hela bilen är sedan tidigare behandlad med Opti-Coat 2.0 som har fungerat fantastiskt bra :jeps.

Jag noterade inget överspray på andra ytor på bilen, vilket många verkar kunna drabbas av. När det gäller repor i lacken så har jag inte haft någon bra möjlighet att kolla detta...spontant så såg det ok ut...inget som var allt för noterbart åtminstone.

Följande förhållningsregler läste jag på lackverkstadens hemsida:
Den nylackade ytan är fortfarande känslig och ska under de 3 första månaderna (vintertid 4 månader) endast tvättas med rikliga mängder vatten utan avfettnings- och tvättmedel. Högtryckstvätt ska undvikas under denna tid och därefter ska en distans på minst 30 cm hållas mellan munstycke och fordon. Likaså ska automattvätt, vaxning och lackskydd undvikas under denna tid.
Jag pratade dock med "chefen" och att tvätta bilen med valfritt bilschampo (med eller utan vax) var inga problem alls. Absolut ingen avfettning, men det använder jag ändå inte nu. Lackskydd kunde läggas på efter en månad. De rekommenderade 3-4 månadernas försiktighet gällde mest allt att man inte skulle gå på allt för hårt på ytan. Det innebär att jag inte kommer att polera skärmen i år, men någon form av lackskydd ska nog på innan vintern (är tanken). Vad är er tanke runt detta?

Lackskadorna var "skumma", tyckte man på lackverkstaden. De hade fått slipat ner massor/mycket fr.o.m (grovlek) 800 papper innan de hade lackat skärmen. Jag har liknande skador även på den främre stötfångaren under skärmen, dock inte lika mycket och den är även gjord i plast. Där ska jag se om Chipex kan fungera hyfsat då det inte är lika synbart som skadorna var på skärmen.

Som sagt...hade man dimmat ut även mot stötfångaren hade jag varit mer eller mindre helt nöjd. Nu är jag 90% nöjd. Inget som är värt att gnälla på och åka tillbaks åtminstone...även om det skulle varit skönt att få det perfekt.
mvh Manor

Användarvisningsbild
maximuspro
Medlem

Inlägg av maximuspro » 16 aug 2013 00:11

inget om varför lacken blev som den blev? skönt att den e lackad nu. :)
Senast redigerad av 4 maximuspro, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 aug 2013 11:33

maximuspro skrev:inget om varför lacken blev som den blev? skönt att den e lackad nu. :)
Nej, de hade ingen aning.
Det hade inte noterat ett sådant här problem tidigare, och det krävdes mycket slipning att bli av med det.

Här kommer några bilder tagna i dagsljus:
Bild
Bild
Bild
Bild

Det är som sagt en viss nyansskillnad mot den främre stötfångaren, men det är inte överdrivet bedrövligt. Det känns ju betydligt roligare än med de tidigare underliga lackskadorna. Visst hade det varit bra med en "utdimmning" även mot denna yta då det även finns ett antal prickar där...men man får väl aldrig vara riktigt nöjd :).

Vad är era tips avseende när man kan gå på med ett lackskydd?
1 till 3-4 månader har jag hört nu. Det känns ju trist att köra utan lackskydd i vinter då man vet hur bilen brukar kunna se ut.
mvh Manor

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 16 aug 2013 18:04

Skönt att det löste sig ser ingen större skillnad på bilderna.. ;)
vad gick det på att få skärmen omlackad?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 16 aug 2013 19:06

LineaR skrev:Skönt att det löste sig ser ingen större skillnad på bilderna.. ;)
Det finns en nyansskillnad men håller med om att det är svår att se på bilderna :).
Lacken ser helt klart bra ut.

Detta kostade "gratis" för mig. Jag kunde ta detta på Subarus lackgaranti då det helt klart inte var en yttre skada utan kom inifrån. Jonke på forumet trodde att det skulle gå på runt 1500:-. Jag tyckte mig se en siffra på knapp 2000:-, men därtill kanske moms kommer!!?
mvh Manor

Användarvisningsbild
LineaR
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av LineaR » 17 aug 2013 08:53

Manor skrev:
LineaR skrev:Skönt att det löste sig ser ingen större skillnad på bilderna.. ;)
Det finns en nyansskillnad men håller med om att det är svår att se på bilderna :).
Lacken ser helt klart bra ut.

Detta kostade "gratis" för mig. Jag kunde ta detta på Subarus lackgaranti då det helt klart inte var en yttre skada utan kom inifrån. Jonke på forumet trodde att det skulle gå på runt 1500:-. Jag tyckte mig se en siffra på knapp 2000:-, men därtill kanske moms kommer!!?
Absolut bättre än innan ;)

Vad skönt 2000:- är inget man vill lägga ut sådär bara..Tänk vad många Glare produkter man kan köpa :lol:

Användarvisningsbild
GnagetAnders
Medlem

Inlägg av GnagetAnders » 17 aug 2013 09:05

Dessutom Manor, så om du får putsabstinens så ställer MO upp med sin Subaru så du kan få puts på den.
By-the-way så tycker jag att det är mycket mcyket bättre nu. Och jag håller med om, varför dimmade de inte ut det. Jag upplevde ju detsamma när de lacka om min förra Volvo.
Men då lacka jag ur....och då gjorde de om det och det blev bättre än tidigare men faktiskt inte sammam lika bra som det här resultatet.
Cs på måndag.
Idag ska handla vööööörsting MTB

Persson

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Senast redigerad av 4 GnagetAnders, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 12 okt 2013 19:22

Nu har det gått knappt 2 månader efter lack.
Jag noterat 3-4 små prickar som dykt upp sedan lackeringen. Inga stora prickar men bara att något syns gör en ju lite konfunderad...kanske är det fortfarande något kvar "under" som sakta med säkert bryter igenom det nya lackskiktet också? Hade prickarna varit någon annanstans så hade jag inte funderat på dem...men nu vet jag varken ut eller in. Jag kan ju inte lämna in den varannan månad för lack...jag vill ju hellre tvätta, polera och lackskydda än att hålla på så här :(.
mvh Manor

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av ostkroken » 12 okt 2013 19:36

För hundra gubbar vad surt.. Om det är samma skit igen är det väl dags för ny framskärm hoppas jag! Tror inte Subaru vill ha lack kostnaden varannan månad heller. :)

Skickat från asiatisk modern teknik via Tapatalk 4! :)
Senast redigerad av 4 ostkroken, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar