Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Mercafreak rekondar

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Mercafreak rekondar

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 11:58

Nu växer tråden, men OK..
Herr Melander skrev:Så om jag tvättar våra bilar en gång i veckan hemma på uppfarten så följer jag inte era regler här, är det rätt uppfattat?
Det är inte våra regler..

Så här skriver man i Göteborg:
Svaret på frågan är i praktiken nej. Visserligen står det inte uttryckligen i lagen att det är förbjudet att tvätta bilen på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.

Vatten från biltvätt räknas som avloppsvatten eftersom det innehåller föroreningar som metaller, oljerester och kemikalier från bilvårdsmedel. Om det förorenade vattnet hamnar i dagvattenledningarna leds det i de allra flesta fall orenat ut till närmsta vattendrag.

Tvätta istället din bil i en biltvättanläggning, automatisk eller gör-det-själv. Där tas det smutsiga tvättvattnet om hand och renas innan det leds till Ryaverket.

Min uppfattning är dock att det i praktiken skall mycket till innan man får mer än möjligen ett telesamtal från kommunen om någon anmäler...så länge det handlar om dina egna bilar på din egen tomt. Men kommunen vet ju att det kommer att ske ändå, och har tidigare skrivit att "om man måste.." så skall man se till att vattnet rinner via grusbädd eller gräsmatta och inne i dagvattenbrunn.
Yrkesmässigt är det en annan sak.

Strikt lagenligt är det miljöbalken som reglerar frågan, den är giltig i hela landet och ger inte kommunen rätt att undanta någon från reglerna.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Mercafreak
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mercafreak » 02 jan 2014 13:16

Jag får ju fortfarande inte svar på de frågor jag ställde i förra :D inlägget... :) :

Minuspoäng till dig... :)

Jaja jag skiter (svordom? ) i att lägga upp mer å avslutar detta.

Absolut värsta (svordom) forumet jag vatt med om. Sicken lekstuga. Hade hoppats på lite mer utbyte gällande erfarenhet osv men jag pallar inte hålla på längre.. Klarar mig nog fint iaf.

Till er sponsorer tackar jag ödmjukast för tips och eventuella provprodukter. Kommer självklart handla vidare när prylarna börjar sina eller bara e sugen på nått nytt.

Å jag som till en början hade funderingar vad som krävdes för att få vara med och sponsra :D :D :D

Må väl alla ni andra som gillar å putsa och glöm inte tvätta i en bilhall :D

Må väl och god fortsättning !

Over and out !

Funk skrev:Vi kan ta det här helt öppet:
Mercafreak har tillfört en massa bra inlägg, men har då och då visat att han inte läst reglerna eller alternativt inte helt vill följa dem. När man t.o.m skriver "om det inte är OK så får moderator ta bort bilden" i en reklamfråga (som man redan blivit tillrättavisad i tidigare) så är det ett minuspoäng.

Svordomsregeln lika så, den kanske är onödig enligt vissa, men vi har den och då följer vi den. Att inte göra det är ett minuspoäng..

I forumet har vi tidigare diskuterat konkurrens på lika/olika villkor och som det bland annat i tråden visar sig så finns det medlemmar som ifrågasätter (inte bara jag) om det är OK att konkurrensen för företagare snedvrids genom att inte följa de regler som gäller. Erfarenhetsmässigt är vi några som anser oss veta vad som gäller och påtalar det. Påtalar vi inte vad vi vet så kanske någon annan får för sig att det är OK att starta "tvätthall" på gruset hemma.
Låt oss för ett ögonblick bortse från att vi skrivit vad vi tråden och ta kontakt med respektive kommun själva så kommer det svaret av sig själv.
Det må reta dig, men trådarna är inte skaparnas egendom och diskussioner kommer alltid att spreta en aning. Man skapar helt enkelt inte en ny tråd för att kommentera något i en annan tråd, även om det då och då kanske varit att föredra.

Sist men inte minst, mercafreak, det förs diskussioner om forumets skötsel via PM och inlägg i forumdelar som inte är öppna för allmänheten, där vi moddar, admins och ägare odlar samsyn.
Det ger ett slutresultat på beslut oftast fattade i demokratisk ordning, även om forumet i sig inte är en demokrati, det tillhör helt enkelt ägarna. Det ger beslutsunderlag på bredare
I reglerna står följande om hur beslut verkställs.

Det är dock administratörer och moderatorer som håller ordning på forumet. Deras åsikt gäller slutligt. Följ deras anvisningar.

Så att uppmana mod att skicka PM, istället för att göra det själv är även det ett minuspoäng..

/Thomas
Senast redigerad av 4 Mercafreak, redigerad totalt 14 gång.
:brumm

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 13:33

Trist synsätt, men adjö då..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lefty
Medlem

Inlägg av Lefty » 02 jan 2014 13:43

Björn skrev: Jag gick själv in och editerade Mercafreaks uttryck s-k-i-t-s-a-m-m-a som tydligen ännu inte finns med på den automatiska ordcensurlistan. Ändrade till kanapéer och konjakskransar, en annan Haddockfavorit.
Ursäkta om jag lägger mig i här, speciellt som ny medlem (men varit läsare rätt länge) men jag kan inte förmå mig att inte kommentera detta.

Men tycker du (eller kanske t.om. moderatorsgruppen i stort?) att ovanstående uttryck skall censureras? På riktigt? Är det här Nobelfesten? Jag förstår att vad som räknas som svordom är en bedömningsfråga men man behöver ju inte sätta nivån hur lågt/högt som helst... :shock:

Jag tycker det i övrigt verkar vara bra stämning och ett bra språkbruk (med vissa undantag...) här så jag ser inte behovet, men jag bestämmer inte och har ingen förhoppning inte med detta kunna påverka något! :cheers
Senast redigerad av 4 Lefty, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 14:00

Men tycker du (eller kanske t.om. moderatorsgruppen i stort?) att ovanstående uttryck skall censureras? På riktigt? Är det här Nobelfesten? Jag förstår att vad som räknas som svordom är en bedömningsfråga men man behöver ju inte sätta nivån hur lågt/högt som helst... :shock:
Min personliga åsikt stämmer inte alltid överrens med det beslutade, varken här eller i verkliga livet, men jag får rätta mig. Och det tar väldigt lite kraft att skriva utan svordomar, gör det någon glad så bidrar jag gärna. Men att få mig att prata på samma sätt... då får jag sy ihop munnen.. :oops:

/Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 jan 2014 14:52

Lefty skrev:
Björn skrev: Jag gick själv in och editerade Mercafreaks uttryck s-k-i-t-s-a-m-m-a som tydligen ännu inte finns med på den automatiska ordcensurlistan. Ändrade till kanapéer och konjakskransar, en annan Haddockfavorit.
Ursäkta om jag lägger mig i här, speciellt som ny medlem (men varit läsare rätt länge) men jag kan inte förmå mig att inte kommentera detta.

Jag tycker det i övrigt verkar vara bra stämning och ett bra språkbruk (med vissa undantag...) här så jag ser inte behovet, men jag bestämmer inte och har ingen förhoppning inte med detta kunna påverka något! :cheers
Nej, personligen så tycker jag inte att det är en svordom...men har inget problem att det ändrades till "kanapéer och konjakskransar" heller :).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Herr Melander
Medlem

Inlägg av Herr Melander » 02 jan 2014 16:46

Jag blev hungrig av dom orden.. :oops:
Senast redigerad av 4 Herr Melander, redigerad totalt 14 gång.
............................................................................
Volkswagen Passat GT-sport R-line TDI
Oxå en nöjd användare av ORCHARD AUTOCARE LTDs Produkter.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 02 jan 2014 18:07

Inläggav Mercafreak » 2 januari 2014, 12:16

Jag får ju fortfarande inte svar på de frågor jag ställde i förra :D inlägget... :) :

Minuspoäng till dig... :)

Jaja jag skiter (svordom? ) i att lägga upp mer å avslutar detta.

Absolut värsta (svordom) forumet jag vatt med om. Sicken lekstuga. Hade hoppats på lite mer utbyte gällande erfarenhet osv men jag pallar inte hålla på längre.. Klarar mig nog fint iaf.

Till er sponsorer tackar jag ödmjukast för tips och eventuella provprodukter. Kommer självklart handla vidare när prylarna börjar sina eller bara e sugen på nått nytt.

Å jag som till en början hade funderingar vad som krävdes för att få vara med och sponsra :D :D :D

Må väl alla ni andra som gillar å putsa och glöm inte tvätta i en bilhall :D

Må väl och god fortsättning !

Over and out !

Synd att du känner så här.
Vissa diskussioner går inte att vinna, tyvärr. Bara förlorare.
Detta var en av dem.
Hoppas att du kommer tillbaka när det har lugnat ner sig. :jeps
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 02 jan 2014 18:26

Känns som det här hänt förut ett antal gånger.
Moderatorer och andra teoretiker tjötar så att de som verkligen tillför något tappar inspirationen.

Ni moderatorer kanske ska rannsaka er, och även vissa användare som tycker regler är viktigare än forumets innehåll i övrigt, ungefär som politiker;)

Självklart ska man tänka på miljön, men går feltolkar man ju medvetet för att få snacka om vad man själv finner intressant.

Ni bestämmer ju själv men kanske värt att tänka på..

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 18:53

Tråkigt att du tycker så, vi har på detta forumet en regellista som jämfört med andra jag medverkar i är väldigt kort om min åsikt räknas..
Självklart ska man tänka på miljön, men går feltolkar man ju medvetet för att få snacka om vad man själv finner intressant.
Där förstår jag inte vad du menar...
Men vad det gäller t.ex kemikalieinspektionen och miljöregler har de företagare som gör rätt för sig tidigare ondgjort sig (med all rätt) över att andra inte uppfyller de krav som de själva måste leva upp till. Kaptenen vet ju själv vilket jobb och kostnader det är t.ex att sälja kem...
Den allmänna uppfattningen bland företagarna här verkar ju vara att 99:-/handtvätt är fusk med bidrag eller skatt om det skall gå runt så då borde väl rimligen avsaknad av rening och dylikt i effekt vara ungefär samma sak.

/Thomas

PS: Moderatorer och andra teoretiker?.? Jag ser mig som moderator med både praktisk och teoretisk kunnande, det ena utesluter inte det andra.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 02 jan 2014 19:05

Kapten Haddock skrev:Känns som det här hänt förut ett antal gånger.
Moderatorer och andra teoretiker tjötar så att de som verkligen tillför något tappar inspirationen.

Ni moderatorer kanske ska rannsaka er, och även vissa användare som tycker regler är viktigare än forumets innehåll i övrigt, ungefär som politiker;)

MVH/
Ibland blir det kanske lite fel, men att lägga hela skulden på moderatorer känns väl lite orättvist.
Jag tycker nog att det generellt blivit en bättre stämning på forumet den senaste tiden.

Jag är nog själv mer teoretiker än praktiker...då jag läser mer än vad jag polerar ;).
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 02 jan 2014 19:12

Mig spelar det inte så stor roll men jag tycker det är tråkigt.

Självklart ska man följa miljö föreskrifter och i detta fallet har ju killen inte gjort något olagligt.
Då kanske man efter lite diskussion kan lämna det så istället för att skrämma iväg denna.

Och själv ser jag stor skillnad på någon som precis startat upp eller kör en hobbyverksamhet.
Det är hedervärt att försöka göra en fungerande verksamhet men om det kräver en oljeavskiljare istället för att göra som ts gjort blir det nog svårt för många.

Nu är ju detta min åsikt och troligtvis rätt många andras men det är ju fritt att ta till/åt sig.

/Mvh

Funk skrev:Tråkigt att du tycker så, vi har på detta forumet en regellista som jämfört med andra jag medverkar i är väldigt kort om min åsikt räknas..
Där förstår jag inte vad du menar...
Men vad det gäller t.ex kemikalieinspektionen och miljöregler har de företagare som gör rätt för sig tidigare ondgjort sig (med all rätt) över att andra inte uppfyller de krav som de själva måste leva upp till. Kaptenen vet ju själv vilket jobb och kostnader det är t.ex att sälja kem...
Den allmänna uppfattningen bland företagarna här verkar ju vara att 99:-/handtvätt är fusk med bidrag eller skatt om det skall gå runt så då borde väl rimligen avsaknad av rening och dylikt i effekt vara ungefär samma sak.

/Thomas

PS: Moderatorer och andra teoretiker?.? Jag ser mig som moderator med både praktisk och teoretisk kunnande, det ena utesluter inte det andra.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 02 jan 2014 19:14

Det där med teoretiker va kanske lite provocerande skrivet, men jag förstår intebhur ett eventuellt fel i hur mannrvättar helt kan ta över en tråd.
Då splittrar man tråden och lägger upp en ny som avhandlar frågan direkt. (Vilket jag ser en vanlig medlem gjorde istället)
Inte efter någon tagit illa vid sig och kastat in MF duken;)

Mvh
Manor skrev:
Kapten Haddock skrev:Känns som det här hänt förut ett antal gånger.

MVH/
Ibland blir det kanske lite fel, men att lägga hela skulden på moderatorer känns väl lite orättvist.
Jag tycker nog att det generellt blivit en bättre stämning på forumet den senaste tiden.

Jag är nog själv mer teoretiker än praktiker...då jag läser mer än vad jag polerar ;).

Cogo
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Cogo » 02 jan 2014 19:28

Här känns det som om att alla vill vinna och alla vill ha rätt. Varför inte bara rycka på axlarna, säga jahopp, och gå vidare. Man måste inte alltid skriva svar till varandra för att bevisa sin sak, ibland räcker det med ett utalande och sen är det bra.

Tycker att någon kanske kan rensa upp denna tråd om nu Mercafreak stannar eller annars tycker jag väl att den bör låsas eller tas bort om han nu avregistrerar sig.

Personligen så gillar jag stämning här på forumet samt tycker att ägare samt moderatorerna gör bra jobb, skulle väl kanske egentligen vilja se mer prover från sponsorerna till oss användare så att vi kan skriva fler matnyttiga recensioner vilket medför bra läsning samt härligt snack om produkter samt hur man använt dem.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 4 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Herr Melander
Medlem

Inlägg av Herr Melander » 02 jan 2014 19:38

Cogo skrev:Här känns det som om att alla vill vinna och alla vill ha rätt. Varför inte bara rycka på axlarna, säga jahopp, och gå vidare. Man måste inte alltid skriva svar till varandra för att bevisa sin sak, ibland räcker det med ett utalande och sen är det bra.

Tycker att någon kanske kan rensa upp denna tråd om nu Mercafreak stannar eller annars tycker jag väl att den bör låsas eller tas bort om han nu avregistrerar sig.

Personligen så gillar jag stämning här på forumet samt tycker att ägare samt moderatorerna gör bra jobb, skulle väl kanske egentligen vilja se mer prover från sponsorerna till oss användare så att vi kan skriva fler matnyttiga recensioner vilket medför bra läsning samt härligt snack om produkter samt hur man använt dem.

Mvh Magnus
Me like =) på den :jeps
Senast redigerad av 4 Herr Melander, redigerad totalt 14 gång.
Volkswagen Passat GT-sport R-line TDI
Oxå en nöjd användare av ORCHARD AUTOCARE LTDs Produkter.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 02 jan 2014 19:42

Rensar gör vi mycket ogärna, det är lärorik historia, men jag kan ju personligen "hålla mun" om det är det som krävs...
Allt för husfridens skull i detta fallet.

/Thomas

PS Tack för berömet

polerstefan

Inlägg av polerstefan » 02 jan 2014 20:09

bra att miljöfrågan kommer upp till ytan... hejja funk
Senast redigerad av 4 polerstefan, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 02 jan 2014 20:27

polerstefan skrev:bra att miljöfrågan kommer upp till ytan... hejja funk
Här är en som gillar att spä på lite.... Groll är inget som skyr dig..

Regler är till för att följas och moderatorer har till uppgift att se till att dessa följs. Men när det går så långt så att en person trots flera svar på andras frågor sticker (eller säger att han ska sticka) är kass!!
Håller med tidigare i tråden att varken den här diskussionen eller diskussionen om miljön hör hemma i den här tråden. Bättre att göra som Progge gjorde då att bryta ut ämnet till en annan tråd. I en projekttråd är det bara trevliga inlägg som tillför något till topic som ska finnas! Utfrysningar och blockeringar är ovanliga här på forumet, men det har hänt minst en gång tidigare sen jag kom till det här forumet...
Senast redigerad av 5 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Kontakt:

Inlägg av limban » 02 jan 2014 20:28

Bara för att in som inte använder eller betalar för oljeavskiljare.. hade en tömning av brunnar och renspolning av ett rör som fått stopp..
notan slutade på över 14,000kr och då tömmer vi 2ggr / år..
vad säger man..suck.. så att driva en tvätthall är inte billigt..
Senast redigerad av 4 limban, redigerad totalt 14 gång.
MVH Anders Lindbäck

Bild

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av MattisH » 02 jan 2014 20:32

Ja det är inte nådigt vad dom tar betalt.
Men som hobbyverksamhet så kan man tömma själv och köra till tippen i en hink eller nåt. Inte värre än att lämna lite spillolja.
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Skriv svar