Det är inte våra regler..Herr Melander skrev:Så om jag tvättar våra bilar en gång i veckan hemma på uppfarten så följer jag inte era regler här, är det rätt uppfattat?
Så här skriver man i Göteborg:
Svaret på frågan är i praktiken nej. Visserligen står det inte uttryckligen i lagen att det är förbjudet att tvätta bilen på gatan, men enligt miljöbalken får man inte släppa ut orenat avloppsvatten.
Vatten från biltvätt räknas som avloppsvatten eftersom det innehåller föroreningar som metaller, oljerester och kemikalier från bilvårdsmedel. Om det förorenade vattnet hamnar i dagvattenledningarna leds det i de allra flesta fall orenat ut till närmsta vattendrag.
Tvätta istället din bil i en biltvättanläggning, automatisk eller gör-det-själv. Där tas det smutsiga tvättvattnet om hand och renas innan det leds till Ryaverket.
Min uppfattning är dock att det i praktiken skall mycket till innan man får mer än möjligen ett telesamtal från kommunen om någon anmäler...så länge det handlar om dina egna bilar på din egen tomt. Men kommunen vet ju att det kommer att ske ändå, och har tidigare skrivit att "om man måste.." så skall man se till att vattnet rinner via grusbädd eller gräsmatta och inne i dagvattenbrunn.
Yrkesmässigt är det en annan sak.
Strikt lagenligt är det miljöbalken som reglerar frågan, den är giltig i hela landet och ger inte kommunen rätt att undanta någon från reglerna.
/Thomas